سرویس و نگهداری آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور یکی از مهم‌ترین کارهایی است که ساکنین ساختمان‌ها باید آن را با دقت فراوان انجام دهند. زیرا آسانسور وسیله‌ای است که به دلیل استفاده زیاد، پتانسیل بروز مشکلات فنی را دارد. از همین‌رو همیشه توصیه می‌شود که این وسیله پرکاربرد و ضروری را زمانی منظم مورد بررسی قرار داده و در صورت احتیاج به تعمیر جزئی و کلی این کار را انجام دهید‌.

سرویس و نگهداری آسانسور تهران

چه عواملی سبب خراب شدن آسانسور می‌شود؟
گفتیم که آسانسور وسیله‌ای است که کاربرد فراوانی دارد و جزو وسایل الکترومکانیکی به شمار می‌رود که دارای موتور و منبع تغذیه هستند و موتور آن با کمک انرژی می‌تواند قطعه‌های مکانیکی موجود در دستگاه را به حرکت درآورد و به طور کلی مکانیزم عمل دستگاه به این حالت است. پس اگر یکی از قطعات دچار نقص شود، سایر تجهیزات نیز نمی‌توانند به درستی کار خود را انجام دهند. مهم‌ترین عواملی که سبب خراب شدن آسانسور می‌شود، شامل موارد زیر است:

  1. تعمیرات ناقص و انداختن قطعات نامرغوب بر روی آسانسور
  2. عدم انجام سرویس آسانسور به شکل مرتب و در فواصل زمانی منظم
  3. میزان کارکرد جنس و کیفیت تجهیزات و به کار برده شده در آسانسور
  4. نوسانات برق و قطعی‌های مداوم جریان برق
  5. طرز استفاده و عدم رعایت قوانین مربوط به نوع کابین آسانسور و ظرفیت تعداد سرنشینان

چه زمانی نیاز به تعمیر آسانسور داریم؟

مهندسان و کارشناسان اعتقاد دارند که ایرادات جزئی موجود در هر وسیله‌ای بستری را برای به وجود آمدن مشکلات بزرگ‌تر فراهم می‌کند. پس اگر در دستگاهی مشکل ریزی وجود داشته باشد و جهت رفع آن اقدام نشود، ممکن است سبب بروز اشکالات دیگر در وسیله شود. پس در آسانسور نیز باید به این موارد دقت شود. لذا در صورتی که با چنین مواردی روبرو شدید، حتماً با تعمیرکار آسانسور تماس بگیرید:
تکان‌های شدید کابین آسانسور تغییرات یکدفعه در میزان سرعت و شتاب آسانسور، توقف‌های ناگهانی، گیر کردن مداوم کابین آسانسور بین طبقات ساختمان، شنیدن صداهای جدید و غیر نرمال از آسانسور، طولانی شدن بیش از حد زمان برای باز شدن درب آسانسور و حرکت کردن و…

سرویس آسانسور شامل چه خدماتی است؟

انجام این خدمات موارد زیادی را شامل می‌شود. اکثر موارد زمانی که با تعمیرکار آسانسور تماس گرفته می‌شود که برای تعمیر به محل موردنظر بیاید. جهت جلوگیری از فراموش کردن ذکر همه مشکلات آسانسور، همه موارد را در قالب یک چک لیست که شامل خدمات مربوط به چاه آسانسور، درب طبقات، موتورخانه و… است، به سرویس‌کار می‌دهند.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه سرویس آسانسور

قیمت سرویس و تعمیر و نگهداری آسانسورها به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:
• تعداد واحدها و نوع ساختمان: به عنوان مثال، ساختمان‌های مسکونی و اداری، مجتمع‌های تجاری، مسافرخانه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس، خوابگاه‌ها و…
• سیستم درب آسانسور: با توجه به اینکه درب آسانسورها به دو نوع نیمه‌اتوماتیک و تمام‌اتوماتیک تقسیم می‌گردند، در نتیجه این گزینه نیز یکی از مواردی است که در هزینه نهایی سرویس آسانسور تاثیرگذار است؛ چرا که شرایط و هزینه سرویس درب نیمه‌اتوماتیک با درب تمام‌اتوماتیک متفاوت است.
اما به طور کلی آن چیزی که تعیین‌ کننده پایانی قیمت برای خدمات آسانسور است، توافقی است که میان فرد متخصص و کارفرما صورت می‌گیرد و ما نمی‌توانیم میزان هزینه مشخصی برای آن تعیین کنیم.

سخن آخر

همانطورکه می‌دانید آسانسور وسیله‌ای که بسیار پرکاربرد و پرطرفدار بوده و معمولاً اگر در ساختمانی که بیش از دو طبقه است آسانسور وجود نداشته باشد، زندگی کردن در طبقات فوقانی کار بسیار مشکلی است. لذا توصیه ما به شما این است که این موضوع را در نظر داشته باشید که نقص فنی آسانسور شوخی نیست! در اثر عدم توجه به آن ممکن است متوجه خسارات مالی و یا حتی جانی بشوید. پس این موضوع را جدی بگیرید. و به محض اینکه علائم مبنی بر خرابی آسانسور را مشاهده کردید. با سرویس‌کاران تماس گرفته تا مشکل را به طور کامل برطرف نمایند.


سوالات متداول
۱_ هزینه سرویس و نگهداری آسانسور چقدر است؟ این هزینه به تعداد واحدها و نوع درب آسانسور بستگی دارد و نمی‌توان عدد مشخصی را برای آن تعیین کرد.
۲_ در یک ساختمان آیا هزینه تعمیر و سرویس آسانسور بر عهده طبقه اول نیز می باشد؟ بله، در یک ساختمان هزینه تعمیر آسانسور برعهده ساکنین تمام واحدها است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *