سرویس و تعمیر آسانسور میرداماد

سرویس و تعمیر آسانسور فوری

سرویس و تعمیر آسانسور میرداماد

آسانسور یک دستگاهی است که بر اساس اصول تکنولوژیک پیشرفته ساخته شده و برای انتقال افراد و اجناس مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه دارای ظرفیت مشخصی است که به تعداد افراد و بسته های ممکن است در هر سفر به آن بارور شوند، محدود می شود. با استفاده از سیستم کنترلی هوشمند، آسانسور قادر به تنظیم سرعت و حرکت خود است. ابعاد آسانسور نیز بر اساس فضای اختصاص داده شده به آن در ساختمان تعیین می شود.

از جهت ایمنی، قوانین و استانداردهای مربوطه باید رعایت شوند. از اقدامات ایمنی می توان به استفاده از دکل ها و دستگیره ها، سیستم ترمز، آتش نشانی و تجهیزات اطفاء حریق اشاره کرد. استفاده از روش ها و تجهیزات صوتی و لرزشی مناسب نیز برای کاهش تاثیرات محیطی در آسانسور بسیار ضروری است.

آسانسور یکی از وسایل حمل و نقل اساسی در ساختمان هاست که با استفاده از اطلاعات فنی فوق، به راحتی می توان آن را برای نیازهای مختلف سفارشی کرد و از آن بهره برد.

اهمیت سرویس دوره ای آسانسور

سرویس و تعمیر آسانسور میرداماد

آسانسور به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات در ساختمان‌ها و مجتمع‌ها، نیازمند سرویس و نگهداری دوره‌ای است. اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور در واقع به دلیل چندین عامل است که در زیر به توضیح این عوامل می‌پردازیم:

1- ایمنی:
سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور به منظور حفظ ایمنی و جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی صورت می‌گیرد. در صورتی که آسانسور در هر لحظه در بالای کارایی خود قرار داشته باشد و همچنین با استفاده از متخصصین ماهر بررسی و سرویس شود. خطر ایجاد خرابی‌ها و حوادث احتمالی به حداقل ممکن می‌رسد.

2- بهبود عملکرد:
سرویس دوره‌ای باعث افزایش عمر مفید آسانسور و بهبود کارایی آن می‌شود. تعمیر و نگهداری مستمر در کنار تعویض قطعات پایداری و ارتقاء سیستم های الکترونیکی ، عمر کاری آسانسور را تمدید می‌کند و از عملکرد بهتر آن بهره‌برداری می‌شود. همچنین. سرویس دوره‌ای بهبود کیفیت خدمات پیش‌دستی آسانسور و همچنین کاهش احتمال طولانی شدن زمان انتظار میان سفرها را نیز به همراه دارد.

3- کاهش هزینه‌ها:
سرویس و نگهداری دوره‌ای در طول عمر کاری آسانسور هزینه‌های نگهداری و تعمیرات غیردوره‌ای را کاهش می‌دهد. در صورتی که سرویس‌های دوره‌ای به موقع انجام نشوند. خرابی‌های جزئی در آسانسور به مشکلات جدی‌تر و نیاز به تعمیرات پیچیده‌تر انجام دربیاید که باعث افزایش هزینه‌های تعمیرات و خدمات می‌شود. علاوه بر این، سرویس و نگهداری به موقع باعث افزایش بازدهی و بهره‌وری آسانسور می‌شود. و از مصرف انرژی زیاد کاسته می‌شود که بهبود اقتصادی در هزینه‌های ساختمان را فراهم می‌کند.

4- راحتی و رضایت مشتریان:
آسانسور‌های نگهداری شده به کار خوبی دست می‌یابند و در دسته‌بندی ساختمان بهترین نتیجه را ارائه می‌دهند. عملکرد منظم آسانسور به منظور تسهیل تردد افراد و انتقال بار، راحتی و رضایت مشتریان را افزایش می‌دهد.

نیروی محرکه آسانسور

نیروی محرکه آسانسور یکی از عوامل مهم در عملکرد صحیح و ایمنی آسانسور می‌باشد. این نیرو مسئول جابجایی آسانسور و مسافران آن در طول حرکت است. برای توضیح بهتر، می‌توان نیروی محرکه را به دو بخش تقسیم کرد:

اولین نیرو، نیروی جابه‌جا کننده است. این نیرو، مسئول حرکت آسانسور به سمت بالا یا پایین است. برای ساخت این نیرو، بیشتر از همه از هیدرولیک، الکتریکی یا ترکیبی از این دو استفاده می‌شود. به طور معمول، نیروی جابه‌جا کننده به وسیله موتورهای الکتریکی تأمین می‌شود که بسته به نوع نیروی محرکه (هیدرولیک یا برجسته) و شرایط کاری آسانسور می‌تواند به صورت برجسته (AC یا DC) باشد.

نیر.ی بعدی نیروی محافظ است. این نیرو مسئول حفاظت از سلامت و ایمنی افراد و موجودیت‌های حاضر در آسانسور است. این نیرو عمدتاً توسط سیستم‌های ضد اف-بزرگ (overload) و چشمی (safety) تأمین می‌شود. نیروی محافظ در زمانی که بار آسانسور بیشتر از حد مجاز باشد، تمام عملکرد آسانسور را متوقف می‌کند یا حتی آسانسور را به باطل می‌کشد. این نیرو مسئول حفظ سلامت و ایمنی ساکنان ساختمان است و مهمترین نیرو در ایمنی آسانسور می‌باشد.

در کل نیروی محرکه آسانسور از یک سیستم معمولاً برقی یا هیدرولیک تأمین می شود و از نیروهای جابجایی و محافظتی تشکیل می‌شود. این نیروها به صورت هماهنگ با کنترل آسانسور کار می کنند تا به راحتی و به صورت ایمن مسافرین و بار را به مقصد خود برسانند.

نحوه نصب و راه اندازی آسانسور

سرویس و تعمیر آسانسور میرداماد

نصب و راه اندازی آسانسور یک فرآیند پیچیده و حرفه‌ای است که نیاز به توجه دقیق و رعایت قوانین و مقررات مربوطه دارد. در ادامه به مراحل عمومی نصب و راه اندازی آسانسور اشاره می‌کنیم:

در ابتدا، فضای نصب آسانسور باید بررسی شود. فضای مورد نظر باید از نظر سازه، ابعاد و دسترسی مناسب برای نصب آسانسور مورد بررسی قرار گیرد. همچنین، اطلاعاتی مانند ظرفیت باربری، ارتفاع نصب و سرعت مورد نیاز برای آسانسور باید مشخص شود. پس از بررسی فضا، میله‌ها و کابایی آسانسور باید طراحی و نصب شوند. این میله‌ها برای جابجایی آسانسور به سطوح مختلف و کابایی‌ها برای نگهداری شکل‌دهنده‌ها و دیگر قطعات آسانسور استفاده می‌شود.

شدت‌سنج یکی از قسمت‌های مهم در نصب آسانسور است. این دستگاه برای تنظیم حساسیت در مقابل وزن و میزان بار آسانسور استفاده می‌شود. شدت‌سنج در میله‌های آسانسور نصب می‌شود و سپس با استفاده از یک دستگاه تنظیم می‌شود. سپس لیفتراک یا جک برقی برای جابجایی آسانسور به بالا و پایین و قامت نگهدارنده برای استوار بودن آسانسور نصب می‌شوند. آن‌ها به صورت همزمان و در انتهای میله‌ها نصب می‌شوند.

در این مرحله نوبت به نصب سیستم الکترونیکی می رسد. سیستم الکترونیکی آسانسور شامل کنترلر، پنل کنترل، سنسورها و دیگر اجزا است. این سیستم‌ها برای کنترل و عملکرد صحیح آسانسور نصب می‌شوند. صحت و سلامت عملکرد این سیستم‌ها باید بررسی گردد و آن‌ها باید به طور صحیح و متطابق با استانداردهای ایمنی نصب شوند. بعد از نصب کامل آسانسور، تست و راه اندازی با توجه به دستورالعمل‌های تولید کننده و قوانین مربوطه انجام می‌شود. این تست‌ها شامل بررسی عملکرد اجزا، کنترل میزان سرعت و سطوح مختلف ، ایمنی و محافظت‌های لازم است.

بعد از راه اندازی موفقیت‌آمیز آسانسور، نیاز است که دوره‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات دوره‌ای آن را آغاز کنید تا عملکرد صحیح و بدون نقص آن تضمین شود. همچنین، باید به دستورالعمل‌های ایمنی و آموزش‌های مربوطه توجه کرده و نگهداری منظم و بازرسی‌های دوره‌ای را انجام دهید.

سیستم ترمز آسانسور

سیستم ترمز آسانسور یکی از قسمت‌های حیاتی در ایمنی عملکرد آسانسور است. ترمز آسانسور معمولاً شامل دو بخش است: ترمز اصلی (ترمز اضطراری) و ترمز کمکی (ترمز همزمان). هردوی این ترمزها در هنگام خطر، از جمله قطع برق، قطع هیدرولیک، شکست لوله‌ها و… کار خود را انجام می‌دهند تا جلوی ایجاد حادثه از قبیل سقوط آسانسور را بگیرند.

ترمز اصلی یا ترمز اضطراری در صورت قطع برق یا هرگونه خرابی دیگر در سیستم آسانسور، عملکرد ایمنی را به آسانسور اعمال می‌کند. این ترمز برای سرکوب حرکت آسانسور و جلوگیری از سقوط در نقطه عبور کابین (ته‌راه) در هنگام قطع برق استفاده می‌شود. عملکرد این ترمز معمولاً بر اساس اصول یک ترمز هیدرولیک یا یک ترمز الکترومغناطیسی است که با اعمال فشار به دیسک ترمز، ترمزراه‌های فریکشنالی را در نقطه ته‌راه کابین فشار می‌دهد و جلوی سقوط آسانسور را می‌گیرد.

ترمز کمکی یا ترمز همزمان نیز در هنگام تغییر حالت سیستم، مانند رکاب نمودن یا پایان حرکت آسانسور، عملکرد می‌کند تا تاخیری در سقوط آسانسور ایجاد نشود. این ترمز معمولاً بر اساس مکانیزمی الکترومگنتیک یا شیوه تخلیه هیدرولیکی که در کنار ترمز اصلی قرار دارد، عمل می‌کند. این ترمز هنگامی فعال می‌شود که آسانسور توسط پره‌ها یا مکانیسم دیگری در دستگاه دور از دسترس قرار گیرد.

هدف اصلی استفاده از سیستم ترمز آسانسور، جلوگیری از سقوط کابین و ایجاد آسیب و خطر برای مسافران و کاربران آن است. در صورتی که ترمز اصلی با مشکل مواجه شود، ترمز همزمان به عنوان یک سیستم پشتیبان دوم از ایجاد آسیب جلوگیری می‌کند و از دستگاه آسانسور و افراد درون آن مراقبت می‌کند. این سیستم‌های ترمز تحت نظارت و با کنترل روزافزونی قرار می‌گیرند تا از ایمنی و عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شد.

راه های نگهداری بهتر از آسانسور

سرویس و تعمیر آسانسور میرداماد

آسانسورها به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل عمومی مهم در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. برای جلوگیری از خرابی ها و نگهداری مناسب آسانسور، می‌توان به راه های زیر اشاره کرد:

1. برنامه ریزی دوره های بازرسی و نگهداری: یک برنامه ریزی دوره ای و منظم برای بازرسی و نگهداری آسانسور، امری ضروری است. این بازرسی ها باید توسط تکنسین های مجرب و متخصص در زمینه آسانسور انجام شود.

2. تمیز کردن و مراقبت از قطعات: قطعات آسانسور، به خصوص مکانیکی، باید دوره ای تمیز شوند و مراقبت شود. بررسی و تعویض قطعاتی که در طول زمان فرسوده شده اند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

3. چک کردن و تنظیم سیستم ها: تنظیم صحیح سیستم های مختلف از جمله سیستم کنترل آسانسور، سیستم تعادل و سیستم ترمینال واقعی، باعث کاهش خرابی ها و بهبود کارکرد طولانی مدت آسانسور می‌شود.

4. تعمیرات و تعویض قطعات فرسوده: هر قطعه ای که در آسانسور هنگام بازرسی متخصص تشخیص داده شود که فرسوده یا خراب است باید فورا تعمیر یا تعویض شود. تاخیر در تعمیرات می‌تواند به خرابی های بزرگتر و هزینه بیشتری منجر شود.

5. مدیریت منابع فنی: ایجاد یک مدیریت منابع فنی مستمر برای آسانسور، از جمله برنامه ریزی اولیه، خرید تجهیزات و قطعات به روز شده و استفاده از تکنولوژی نوین، می‌تواند به طور گسترده ای در بهبود عملکرد آسانسور و جلوگیری از خرابی ها کمک کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *