قوانین مربوط به آسانسور

آیا ساکنین طبقات پایین می توانند از پرداخت هزینه های آسانسور سرپیچی کنند؟

باتوجه به اینکه ساکنین طبقات همکف و اول کمترین استفاده از آسانسور را در ساختمان های چند طبقه دارند، ممکن است اینطور بنظر برسد که سهمی در هزینه های آسانسور نخواهند داشت. اما طبق ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد قوانین استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست. و تمامی ساکنین طبقات مختلف بایستی مشمول هزینه های راه اندازی، نگهداری و سرویس دوره ای آسانسور می شوند.

در مورد قوانین استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست!

ماده23 قانون تملک آپارتمان ها

بطور کلی تصمیم گیری درباره ساختمان بنا به رای اکثریت قابل اجرا می باشد. و تمامی ساکنین بایستی از رای اکثریت تبعیت نموده و اقدامات لازم را انجام دهند. بعنوان مثال طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها، اگر مجموع مساحت طبقات بالایی یعنی طبقات سوم و دوم (و چهارم) از مساحت واحد طبقه اول و همکف بیشتر باشد، سایر مالکین می‌توانند به صورت قانونی حق‌السهم نصب آسانسور را به همراه خسارات احتمالی از مالکین معترض دریافت کنند.

آیا واحدهای خالی از پرداخت هزینه های مربوط به آسانسور معاف می باشند؟

در بسیاری از ساختمان های جدید گاها ممکن است واحد و یا واحدهایی خالی از سکنه باشند. در این حالت هزینه های شارژ به طور کلی و هزینه های مربوط به نگهداری و سرویس آسانسور به طور خاص به چه نحوی خواهد بود؟ اگر ساکنین بطور موقت در منزل حضور نداشته باشند هر چند به مدت طولانی باشد، بازهم بایستی هزینه های مربوط به شارژ و سرویس آسانسور را پرداخت نمایند. همچنین در صورتی که واحد مسکونی خالی باشد اما دارای مالک باشد، بایستی هزینه های شارژ توسط مالک پرداخت گردد. طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها و قوانین آسانسور، پرداخت حق شارژ ساختمان‌ها به صورت ماهانه الزامی است و استفاده و عدم استفاده از آن تأثیری بر نحوه پرداخت و یا عدم پرداخت حق شارژ آپارتمان ندارد.

حق شارژ ساختمان ربطی به حضور ساکنین در ساختمان ندارد و همه موظف به پرداخت هزینه‌های قسمت­­های مشترک هستند. حق شارژ وظیفه ای بر گردن تمام اهلی ساختمان است.

ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها
آیا موافقت ساکنین برای نصب آسانسور الزامی است؟

آیا حمل بار با استفاده از آسانسور غیر قانونی است؟

در صورتی که ساختمان دارای آسانسورهای مختلف باری و غیر باری باشد، می توان از آسانسور باری برای حمل بار و اثاثیه استفاده کرد. در غیر اینصورت این امر غیر مجاز و غیرقانونی محسوب می گردد.ساختار آسانسورهای مخصوص حمل بار با ساختار آسانسورهای نفربر متفاوت است. برخی افراد با توجه به ظرفیت هر آسانسور، از آن برای حمل بار استفاده می‌کنند و وزن تعیین شده را با وسایل می‌سنجند، در صورتی که طبق قانون آسانسور و ماده ۵۶، اسباب‌کشی با آسانسور که مخصوص حمل و نقل انسان است، ممنوع است و ممکن است خساراتی را چه به صورت آنی و چه در درازمدت بر این وسیله عمومی وارد کند.

اسباب‌کشی با آسانسور که مخصوص حمل و نقل انسان است، ممنوع است و ممکن است خساراتی را چه به صورت آنی و چه در درازمدت بر این وسیله عمومی وارد کند.

ماده 56

آیا پرداخت هزینه شارژ آسانسور برای همه یکسان است؟

شارژ ماهیانه سرویس و نگهداری آسانسور طبق قانون مابین همه واحدهای یک ساختمان به مساوات تقسیم می گردد. در عین حال ساکنین می توانند طی قرارداد و توافق داخلی، از برخی واحدها مقادیر کمتری بابت شارژ ماهیانه دریافت کنند. طبیعتا واحدهای طبقه همکف و یا اول به ندرت از آسانسور استفاده می کنند و منصفانه است که هزینه شارژ کمتری نیز پرداخت کنند. این امر با توجه به موافقت هیات مدیره ساختمان قابل صلح می باشد.

حداقل بازه زمانی چکاپ و سرویس آسانسور چقدر است؟

با توجه به حساسیت آسانسور ها در ساختمان و علی الخصوص ساختمان های چند طبقه، لازم است هر ماه توسط یک شرکت آسانسور معتبر و درای گواهی های لازم، مورد بازبینی و سرویس قرار گیرد. در صورت بی‌توجهی به مشکلات و هشدارهای سیستم آسانسور، ممکن است خطرات جدی را برای ساکنین ساختمان ایجاد کنند. به همین علت بررسی دائمی وضعیت آسانسورها در آپارتمان‌ها مسئله ­­ای ضروری است و توجه به امنیت آن بسیار مهم است. همچنین در مقررات ملی ساختمان چکاپ کامل آسانسور و قطعات و تجهیزات آن ذکر شده است و لازم است حداقل سالی یکبار تمامی دستگاههای آسانسور ساختمان مورد بررسی کامل قرار گیرند.

20% تخفیف اولین سرویس برای مشتریان جدید

و 40% تخفیف بیمه سالیانه آسانسور برای مشترکین

مهمان کیهان گستر مانا باشید….

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *