سیم بکسل آسانسور

آشنایی با سیم بکسل آسانسور

امروزه، از آنجا که احداث ساختمان های مرتفع در سراسر دنیا، در حال افزایش است، بکارگیری آسانسور در این ساختمانها، جهت برآورده کردن نیاز ایمنی و آسایش، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. سیم بکسل آسانسور از چند رشته سیم فولادی تشکیل شده است. که به صورت مارپیچ در اطراف هسته قرار می گیرند. این ساختار، قدرت، انعطاف پذیری و توانایی کنترل تنش های خمشی را فراهم می کند. این پیکربندی از مواد مختلف و سیم و … مزایای مختلفی را ایجاد می کند، از جمله:
استحکام – قدرت
انعطاف پذیری
مقاومت در برابر سایش
ایستادگی و مقاومت در برابر فشار
مقاومت در برابر خوردگی
مقاومت در برابر چرخش و …

اجزای اصلی تشکیل دهنده سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور از 4 جزء اساسی تشکیل شده است که عبارتند از:
سیم های فلزی که تشکیل یک رشته مجزا را می دهند.
رشته هایی شامل چندین سیم که به صورت مارپیچ در اطراف یک هسته قرار می گیرند.
هسته ای از جنس الیاف یا فولاد
روانکاری یا روغن کاری

سیم بکسل آسانسور

انواع سیم بکسل های آسانسور براساس نحوه بافت

در این دسته بندی، سیم ها با اندازه های مختلفی در کنار هم طراحی شده اند. تا مقاومت در برابر فرسودگی و سایش را ایجاد کنند.

بافت تک سایز (Single Size):
در این نوع بافت، سیمهای با قطر یکسان در اطراف یک مرکز پیچیده شده است. معمولاً در بیشتر سیم بکسل ها، از این نوع بافت استفاده می شود.
بافت سیل(Seals):
قطر سیم های خارجی بیشتر از سیم های داخلی است. در اطراف هسته قرار گرفته اند و تعداد آنها یکسان است. به همین دلیل، مقاومت عالی در برابر سایش در این نوع بافت ایجاد می شود، اما مقاومت در برابر فرسودگی کمتر است.
بافت فیلر(Filler):
یکی دیگر از انواع سیم بکسل های آسانسور، فیلر می باشد که در آن، سیم های باریکی، فضای بین سیم های با قطر بزرگتر را پر می کنند، تا مقاومت در برابر فشار و همچنین تعادل مناسب قدرت، انعطاف پذیری و همچنین مقاومت در برابر سایش را ایجاد کنند.
بافت وارینگتون(warrington):
لایه بیرونی، با سیم های قطر بزرگ و کوچک به صورت یک در میان در کنار هم قرار گرفته اند. و انعطاف پذیری و استحکام خوبی را ایجاد می کنند. اما مقاومت در برابر سایش و فشرده شدن آنها کم است.
بافت ترکیبی(Combined):
که می تواند ترکیبی از موارد ذکر شده در بالا مثلاً بافت سیل و وارینگتون باشد، که در تصویر زیر نشان داده شده است.

هسته سیم بکسل آسانسور

از دو نوع هسته مختلف در سیم بکسل آسانسور استفاده می شود.
هسته های الیافی طبیعی یا مصنوعی
هسته های فولادی

الیاف طبیعی و به طور کلیsisal ، بیشترین کاربرد را در سیم بکسل آسانسور دارند. سیم بکسل با این هسته، به دلیل انعطاف پذیری قادر است، تا حدودی به شکل شیار مربوطه تنظیم شوند.

مزایای هسته الیاف طبیعی:
مقاومت در برابر فشار
خاصیت کشسانی نسبتاً کم
شکل پذیری کم

معایب هسته الیاف طبیعی:
الیاف با کیفیت و خوب( مانند نخ های نازک و حتی یکنواخت) گران هستند و به آسانی در دسترس نیستند.
این مواد رطوبت هوای محیط را جذب می کنند.
احتمال پوسیدگی آنها وجود دارد.

از الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلن (PP) که در جرثقیل و کابل های تله کابین مورد استفاده قرار می گیرد، در سیم بکسل آسانسور نیز استفاده می شود. از پلی پروپیلن جهت ایمنی در برابر پوسیدگی در محیط های مرطوب استفاده می شود، و از تغییر حجم، ناشی از جذب رطوبت برخوردار هستند.

هسته فولادی
هسته فولادی سطح مقطع فلزی را افزایش می دهد و بنابراین تنش کششی در سیم های منفرد را کاهش می دهد. سیم بکسل های دارای هسته فولادی، تحت شرایط بار مشابه سیم بکسل های دارای هسته الیاف، تحت کشیدگی کمتری قرار می گیرند.

روغن کاری صحیح می تواند باعث افزایش عمر مفید سیم بکسل آسانسور و در نتیجه بهبود عملیات بازرسی گردد.

دلایل خرابی سیم بکسل:

سیم بکسل ها در آسانسور، توسط نیروهای نوسانی، سایش، خوردگی و در موارد نادری تحت فشار شدید قرار می گیرند. عمر سیم بکسل محدود است. از ایمنی آن، تنها با بازرسی برای تشخیص شکستگی سیم، از دست دادن سطح مقطع و همچنین خرابی های دیگر اطمینان حاصل می شود. تا بتوان سیم بکسل را قبل از ایجاد یک وضعیت خطرناک تعویض کرد. روغن کاری صحیح می تواند باعث افزایش عمر مفید سیم بکسل آسانسور و در نتیجه بهبود عملیات بازرسی گردد.

رایج ترین دلایل خرابی سیم بکسل عبارتند از:
آسیب مکانیکی ناشی از حرکت سیم در لبه های تیز، زمانی که تحت بار است.
سایش موضعی به دلیل ساییدگی در ساختار پشتیبانی.
مسیر باریک شکستگی سیم، ناشی از کار در یک شیار بزرگ یا روی غلطک های کوچک پشتیبانی.
خوردگی شدید ناشی از غوطه وری سیم در آب.
شکستگی های معمول سیم به دلیل فرسودگی.
برآمدگی ناشی از بارگذاری بیش از حد

نکاتی درباره افزایش عمر مفید سیم بکسل آسانسور

جای تعجب نیست که مراقبت و نگهداری مداوم، یک فاکتور مهم در افزایش طول عمر سیم بکسل آسانسور می باشد. روشهایی برای افزایش طول عمر سیم بکسل در ادامه ارائه می شود.

روانکاری یا روغن کاری:
این کار باید زمانی که سیم بکسل یا شیار، در هنگام لمس خشک باشد، صورت گیرد. روغن کاری برای جابجایی قطعات فولادی، نقش مهمی دارد. عدم روانکاری می تواند، بیش از 50% از عمر مفید، سیم بکسل ها را کاهش دهد. اگر آسانسور در یک محیط بسیار خشک، گرم و یا پر گرد و غبار کار می کند، روغن کاری مکرر باید انجام گیرد. یک جنبه مهم دیگر روغن کاری، سالم نگهداشتن هسته سیم بکسل (sisal)، است. الیاف طبیعی هسته، رطوبت هوای محیط را جذب کرده و تخریب می شود. روغن کاری، همچنین برای سیم بکسل های دارای هسته فولادی و ترکیبی نیز بسیار مهم است.

تنش (قرار گرفتن تحت فشار زیاد):

تحقیقات فنی درمورد تنش بین سیم ها نشان می دهد که کشش نامناسب، عامل مهمی بر سایش و عملکرد سیم بکسل آسانسور است. برای بررسی سریع و آسان میزان کشش، می توان از ابزار اندازه گیری استفاده کرد. هنگامی که ضریب بار برای بیشترین کشش ریسمان متناسب نباشد. آنگاه ریسمان به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار گرفته و به سرعت دچار سایش می گردد.

  زمان صحیح روغن کاری سیم بکسل                         انحراف سیم بکسل درون چرخ قرقره

چرخ قرقره:
با بررسی سالانه مشخصات شیار می توان به بررسی تناسب ریسمان و چرخ قرقره پرداخت. بدون وجود تناسب و کشش مناسب، قرقره و ریسمان از بین می رود و دردسرساز می شود. در این صورت هزینه های نگهداری طولانی مدت افزایش می یابد. یک بررسی سریع این است که به راحتی مشاهده کنید (یا اندازه گیری کنید) که آیا تمام ریسمان هایی که در شیار قرقره نشسته اند، به یک اندازه ارتفاع دارند.

بلبرینگ:
عوامل دیگری از جمله بلبرینگ فرسوده وجود دارد که سبب جابجایی چرخ قرقره از یک سمت به سمت دیگر شده. و به دنبال آن، سیم بکسل از یک زاویه دیگر وارد قرقره می شود که باعث کاهش طول عمر مفید سیم بکسل می گردد. تحقیقات ثابت کرده است که زاویه 4 درجه، عمر سیم را 33% کاهش می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *