فرم سرویس و نگهداری آسانسور

فرم سرویس و نگهداری آسانسور


آسانسور یک وسیله حمل و نقل افراد و یا جا به جایی بار است. ظرفیت هر آسانسور تعیین کننده تعداد افراد یا مقدار باری است مه در آن قرار می گیرد. فرم سرویس و نگهداری آسانسور می تواند تاثیر مستقیمی در طول عمر مفید و عملکرد آن داشته باشد. آسانسور باید ماهانه توسط تکنیسین مربوطه بازدید و سرویس گردد. عدم این کار ممکن است خسارت و هزینه های زیادی به همراه داشته باشد.

دانلود نمونه فرم چک لیست سرویس آسانسور pdf

چک لیست سرویس آسانسور چیست؟

در بازه های زمانی مشخص، یک تکنسین یا متخصص باید به سرویس آسانسور بپردازد. این امر سبب می شود تا عملکرد درست آسانسور تقویت گردد. اما یک متخصص زبده باید موارد زیر را در برگه سرویس آسانسور خود قید نماید:

  • نشانی شرکت : سرویس کار آسانسور باید آرم و نشانی شرکت خدماتی را در لیست ذکر کند.
  • تاریخ : ساعت و تاریخ مراجعه سرویس کار نیز باید قید گردد.
  • آدرس ساختمان : آدرس محل مراجعه، مشخصات ساختمان و نام و مشخصات مسئول ساختمان در چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور قید شود.
  • آیتم ها : در این بخش باید از آیتم هایی نظیر موتور خانه، چاله آسانسور و کابین نام برده شده و توضیحات مختصری ذکر گردد.
  • توضیح نواقص : بخشی به توضیحات نواقص آسانسور و چگونگی رفع آن اختصاص یابد.
  • امضای طرفین : در قسمت پایین چک لیست، باید امضای تکنسین آسانسور و مسئول ساختمان نقش بسته باشد.

موارد فوق نشان دهنده یک نمونه فرم سرویس و نگهداری آسانسور با اطلاعات خوب و معتبر است.

سرویس موتور خانه آسانسور
سرویس موتور خانه آسانسور

سرویس موتور خانه آسانسور

موتورخانه نقش مغز آسانسور را ایفا می کند. تمام دستورات و سیستم حرکتی آسانسور در این قسمت تعبیه شده است. بنابراین رسیدگی و سرویس آن بسیار مهم خواهد بود. برای سرویس موتورخانه باید موارد زیر را بررسی نمود:

  1. بررسی تابلو فرمان
  2. چک کردن ترمزها و کفشک های ترمز
  3. بررسی کنتاکتور و رله ها
  4. بررسی موتور گيربكس و روغن کاری الکتروموتور
  5. چک نمودن کوبلینگ انکودر در موتور
  6. بررسی نمودن فن موتورها
  7. چک کردن گاورنر
  8. چک کردن ترمز ایمنی
  9. بررسی و بستن تمام پیچ و مهرها ها
  10. بررسی تابلو برق سه فاز
  11. و به طور کلی بررسی امنیت، تهویه، نور و سایر موارد موتورخانه

سرویس کابین آسانسور

  1.  صداگیری کابین و وزنه ها
  2. بررسی کارکرد صحیح مگنت در بازکن
  3. بررسی عملکرد دکمه های فرمان کابین
  4. چک کردن عملکرد روغن دان و پر کردن آن
  5. چک نمودن سیم بکسل ها
  6. بررسی تعادل کابین و آچارکشی لرزه گیری آن
  7. بررسی و تنظیم کفشک ها
  8. چک نمودن عملکرد کلید قطع کن پاراشوت
  9. بررسی مکانیزم سر در کابین و روان بودن درب
  10. و به طور کلی بررسی تمام المان های مهم کابین از جمله روشنایی، کلید زنگ اضطراری، تهویه هوا و…

سرویس چاله آسانسور

  1. بررسی تمام قطعات مکانیکی آسانسور
  2. بررسی میکروسوئیچ ها و عملکرد آنها
  3. بررسی کابل ها و طناب ها و عدم ساییدگی آنها
  4. چک کردن اتصالات زنجیر جبران
  5. چک نمودن آهنربای ریل
  6. پاک کردن آهن ربای ریل
  7. بررسی ریل های کابین و وزنه
نکات مهم در نگهداری آسانسور
نکات مهم در نگهداری آسانسور

نکات مهم در نگهداری آسانسور

می توان نمونه چک لیست سرویس آسانسور pdf را در موتورهای جستجو یافت. اما نگهداری صحیح و مناسب از آسانسور یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش طول عمر و کارایی این وسیله می باشد. آسانسورها مجموعه ای از قطعات و لوازم می باشند که مانند پاز در کنار یکدیگر چیده شده و کار می کنند. اخلال در عملکرد یک قطعه، نظام کلی آن را با مشکل جدی رو به رو می سازد.

از جمله مراقبت های آسانسور، استفاده درست از آن است. ظرفیت یک آسانسور تعیین کننده میزان استفاده از آن است. برای مثال یک آسانسور چهار نفره، برای حمل نقل بیش از چهار نفر طراحی نشده و استفاده بیش از ظرفیت از آن سبب ایجاد خسارت می شود. اگر از این وسیله بیش از ظرفیت تعیین شده استفاده کنید، ممکن است گیربکس، کابل ها و حتی برد فرمان آن دچار آسیب گردد.

تمیز کردن کابین یکی دیگر از شرايط نگهداری از آسانسور می باشد. در صورت وجود تاک و یا هر نوع آلودگی در کابین به خصوص در قسمت درب، عملکرد آسانسور به مرور زمان با مشکل مواجه خواهد شد. عدم بسته شدن کامل درب، سر و صدای زیاد آن در هنگام بسته شدن و یا اخطار باز بودن آن پیش از حرکت، از جمله مشکلاتیست که ممکن است اتفاق بیفتد.

فشار دادن بی رویه و استفاده نادرست از کلیدهای فرمان نظیر کلید طبقات، یکی دیگر از عوامل شایع در بروز مشکل برای آسانسورهاست. استفاده مکرر و غیر ضروری از آسانسور و فشردن بی رویه کلیدها، سبب بروز اخلال در عملکرد این کلیدها و یا برد فرمان در موتورخانه می گردد. این امر همچنین سبب کندی آسانسور به مرور زمان شده و ممکن است به تعویض قطعه ختم گردد که هزینه های زیادی به همراه دارد.

نکات ایمنی در هنگام گیر افتادن در آسانسور
نکات ایمنی در هنگام گیر افتادن در آسانسور

نکات ایمنی در هنگام گیر افتادن در آسانسور

در مرحله اول خونسردی خود را حفظ نمایید. دریچه بالای کابین تنها از بالا و بخش بیرونی باز می شود، بنابراین برای باز کردن آن تلاش نکنید. دکمه اضطراری را فشرده و یا با دیگران تماس بگیرید. منتظر حضور نیروهای امداد بمانید. از ضربه زدن و تکان دادن کابین جدا بپرهیزید. همچنین در هنگام قطع برق که آسانسور متوقف شده، برای نجات افراد داخل آن، ابتدا برق آسانسور را قطع نموده، درب طبقات آسانسور را باز نکنید و منتظر رسیدن نیروهای امدادی شوید.

دستکاری قطعات آسانسور در این هنگام اصلا توصيه نمی شود، زیرا ممکن است سبب بروز فاجعه هایی نظیر شوک الکتریکی به افراد داخل کابین شود. ذکر این نکته جالب است که در صورت گیر افتادن در کابین آسانسور به هر دلیلی، دچار خفگی نخواهید شد. همه کابین ها مجهز به سیستم تهویه هوا و کانال عبور و مرور هوا می باشند. بنابراین قطع برق یا بروز هر مشکل دیگری سبب اتمام اکسیژن درون کابین نمی شود.

کلام پایانی

آسانسورها وسایل بسیار پر مصرف و کاربردی می باشند. استفاده از این وسایل در طراحی ساختمان، عبور و مرور افراد به طبقات بالاتر را آسان می کند. اما هر آسانسور نیاز به سرویس و نگهداری دارد. فرم سرویس و نگهداری آسانسور دارای ضوابط و مقررات مختص به خود است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *