نحوه محاسبه هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان

نحوه محاسبه هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان


آسانسورها نقش بسیار مهمی در تسهیل حرکت و دسترسی افراد به طبقات مخالف دارند، اما هزینه های مرتبط با نصب، نگهداری و تعمیر آسانسورها می تواند بخش قابل توجهی از هزینه های آپارتمان را تشکیل دهد. در این مطلب به بررسی نحوه محاسبه هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان خواهیم پرداخت؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

قانون هزینه تعمیر آسانسور در ساختمان

یکی از وظایف اصلی مدیر ساختمان، برنامه ریزی و نظارت بر تعمیر و نگهداری آسانسورهاست. او باید برنامه ریزی دقیقی برای تعمیرات دوره ای داشته باشد و نظارت کند که این تعمیرات به موقع انجام شوند؛ علاوه بر این در صورت بروز خرابی ناگهانی، مدیر ساختمان باید اقدام به رفع مشکل کرده و مطمئن شود که آسانسور به درستی کار می کند. در آپارتمان ها، هزینه تعمیر آسانسور با توجه به حق شارژ هر واحد پرداخت می شود. به این صورت که ساکنان واحدهای مسکونی مبلغ خاصی را به عنوان هزینه تعمیر آسانسور پرداخت می کنند.

 در صورت وجود چندین واحد مسکونی در یک ساختمان، معمولا توافقات و قراردادهایی بین مدیریت و اهالی ساختمان صورت می گیرد تا از آن به عنوان قانون هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان استفاده شود. با توجه به این توافقات یک مبلغ مشخص به عنوان حق شارژ هر واحد تعیین می شود. استفاده از این شیوه منصفانه است؛ زیرا با توجه به‌ قانون تقسیم هزینه آسانسور، این هزینه با توجه به تعداد واحدهای مسکونی تقسیم می شود و هر یک از ساکنان باید بخشی از مبلغ آن را پرداخت کنند.

از سوی دیگر، مدیریت ساختمان نیز می تواند با استفاده از این هزینه ها، تعمیرات و نگهداری منظم آسانسور را انجام دهد تا ایمنی ساکنان تضمین شود. ذکر این نکته حائز اهمیت است که گاهی حق شارژ هر واحد پس از آگاهی از نحوه محاسبه قیمت طبقات آپارتمان، تعیین می شود.

نحوه تقسیم هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان
نحوه تقسیم هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان

حتما مشاهده کنید: هزینه سرویس ماهانه آسانسور

هزینه تعمیر آسانسور برای طبقه اول

یکی از ابهامات و مشکلات مربوط به آسانسور موجود در آپارتمان ها، پرداخت هزینه تعمیرات و سرویس آن توسط ساکنان طبقه اول و همکف است. این مسئله می تواند سبب نارضایتی و اختلاف بین ساکنان شود. برای حل شدن این معضل باید با هزینه آسانسور در قانون آپارتمان نشینی آشنا بود.

ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی تملک آپارتمان ها، مشخص می کند که ساکنین طبقه اول اجازه اعتراض به عدم پرداخت هزینه های مربوط به آسانسور را ندارند. به عبارتی دیگر عدم استفاده از آسانسور دلیلی قانونی برای عدم پرداخت هزینه سرویس و تعمیر آسانسور نیست. هزینه های تعمیر و سرویس آسانسور برای عملکرد صحیح و ایمنی آن در ساختمان باید توسط تمام ساکنان پرداخت شود، بدون توجه به اینکه آیا آن ها از آسانسور استفاده می کنند یا نه.

دلیل پرداخت هزینه سرویس آسانسور به وسیله تمام ساکنان این است که باید هزینه های مربوط به تعمیر، نگهداری و به روزرسانی آسانسور از منابع مالی مشترک ساختمان تامین شوند. این منبع مالی مشترک، از قبل به وسیله مشارکت تمام ساکنین به عنوان حق شارژ جمع آوری شده تا بتوان برای سرویس و نگهداری آسانسور از آن بهره برد.

در نتیجه همانطور که متوجه شدید ساکنان طبقه اول که به ندرت از آسانسور استفاده می کنند نیز باید هزینه نصب یا تعمیر آسانسور را بپردازند. این مسئله با توجه به قانون هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان تعیین می شوند‌ و استفاده نکردن از آسانسور به تنهایی دلیلی قانونی برای عدم پرداخت هزینه سرویس آسانسور نیست و تمامی ساکنان باید به شکل عادلانه در هزینه های مربوطه شرکت کنند.

شیوه تقسیم بندی هزینه آسانسور بین طبقات

نحوه تقسیم هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان یکی از مسائل مهم مدیریت ساختمان است؛ زیرا هزینه نصب، نگهداری و تعمیرات آن معمولا بر عهده مالکان و ساکنان آپارتمان است. یک راهکار رایج با توجه به قانون تعمیر آسانسور در آپارتمان، تقسیم هزینه با توجه به نسبت مشخصی بین طبقات است.

برای محاسبه هزینه های مربوط به تعمیر آسانسور می توان به دو شکل قانونی و قراردادی عمل کرد. در شیوه قانونی، هزینه تعمیر آسانسور بین واحدهای ساختمان به شکل مساوی تقسیم شده و هر واحد باید سهم خود را از هزینه تعمیرات ساختمان بپردازد. با توجه به این شیوه هزینه تعمیر آسانسور برای طبقه اول مساوی سایر طبقات است.

در شیوه قراردادی، نحوه محاسبه هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان به این صورت است که می توان هزینه تعمیر آسانسور برای طبقه اول و همکف را نصف مبلغ پرداختی سایر طبقات در نظر گرفت. توجه کنید که با توجه به این قانون، باید هزینه تعمیر آسانسور به صورت مساوی بین واحدها تقسیم شود و نصف کردن سهم طبقه اول به موافقت تمام اعضای ساختمان بستگی دارد.

حتما مشاهده کنید: هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور

نحوه محاسبه هزینه آسانسور در آپارتمان
نحوه محاسبه هزینه آسانسور در آپارتمان

جمع بندی

همانطور که بیان شد نحوه محاسبه هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان به این صورت است که تمامی واحد ها باید در پرداخت آن شرکت کنند. برای محاسبه دقیق مبلغ تعمیر آسانسور می توانید با کارشناسان مربوطه تماس بگیرید تا آن ها پس از بررسی کامل مشکل، هزینه آن را برآورد کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *