قانون تقسیم هزینه نصب آسانسور

قانون تقسیم هزینه نصب آسانسور


نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی سبب رفاه حال ساکنین آن می شود. وجود آسانسور برای تمام ساختمان های بیشتر از ۳ طبقه ضروری بوده و سازمان مسکن و شهرسازی این مسئله را تصویب کرده است، اما متاسفانه در ساختمان های قدیمی فضایی برای این کار تعبیه نشده است. نصب آسانسور در این ساختمان با مشکلاتی مواجه بوده و قوانین خاص خود را دارد؛ ما در این مطلب قصد داریم قانون تقسیم هزینه نصب آسانسور را بررسی کنیم.

مراحل قانونی نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی

قبل از اینکه به بررسی قوانین تقسیم بندی هزینه نصب آسانسور در بین طبقات آپارتمان بپردازیم، باید بدانید که شرط لازم برای نصب آسانسور رضایت تمام ساکنین است. در برخی از موارد ممکن است ساکنان طبقات همکف و اول به علت استفاده نکردن از آسانسور از پرداخت هزینه های مربوط به نصب آن شانه خالی کنند، اما با توجه به ماده ۳۳ قانون تملک ساختمان، تمام ساکنین یک ساختمان حتی طبقات همکف و اول باید هزینه های مربوط به نصب آن را بپردازند.

پس از اینکه ساکنان ساختمان درباره نصب آسانسور به توافق رسیدند، لازم است اقدامات لازم برای دریافت مجوزهای لازم انجام بگیرد؛ برای این کار باید یک کارشناس فنی از آپارتمان دیدن کند و آن را بررسی نماید. سپس با توجه به نظر کارشناس فنی بهترین محل برای نصب آسانسور تعیین شود. لازم است این نقشه توسط سازمان نظام مهندسی تایید شده و مجوزهای لازم برای اجرا به وسیله این سازمان صادر گردد.

نحوه محاسبه هزینه نصب آسانسور در آپارتمان
نحوه محاسبه هزینه نصب آسانسور در آپارتمان

چنانچه آسانسور را در همان محیط داخلی آپارتمان نصب کنید، به مجوز شهرداری نیازی نیست، اما اگر قرار باشد در خارج از ساختمان نصب شده یا وارد حریم خیابان شود، به مجوز شهرداری نیاز خواهید داشت. در غیر این صورت امکان متوقف شدن عملیات نصب یا حتی تخریب آسانسور وجود خواهد داشت. پس از مراجعه به شهرداری با توجه به استانداردهای لازم به ساکنان مجوز داده می شود تا چنانچه آسانسور در حریم آپارتمان قرار گرفته باشد، به سند ساختمان اضافه شود.

در نهایت و پس از طی کردن مراحل قانونی می توان نصب آسانسور را به یک شرکت خوب سپرد. دقت کنید که اگر به قوانین نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی توجه نشود، ساختمان در زمان فروش دچار مشکل می شود؛ علاوه بر این، ساختمان هایی که استانداردهای مربوطه را ندارند، تحت بیمه حوادث قرار نمی گیرند.

مراحل نصب آسانسور

پس از اینکه ساکنین درباره نحوه تقسیم هزینه نصب آسانسور در آپارتمان به توافق رسیدند، در گام اول باید یک محل مناسب برای نصب آن مشخص شود. متاسفانه در اکثر آپارتمان های قدیمی هیچ محلی برای نصب آسانسور وجود ندارد، به همین دلیل پیدا کردن فضای لازم برای نصب آسانسور در این آپارتمان ها کمی سخت است.

حداقل فضای مورد نیاز برای نصب یک آسانسور ۳ نفره ۰.۶ متر مربع، ۴ نفره ۰.۸ متر مربع و ۵ نفره ۱ متر مربع است. شما می توانید با تخریب قسمتی از ساختمان این فضا را ایجاد کرده یا آسانسور را در قسمت نورگیر یا داخل حیاط قرار دهید. لازم است از یک شرکت معتبر نصب آسانسور درخواست کنید تا کارشناسان خود را برای بررسی فضای مورد نیاز برای آسانسور بفرستند؛ در این صورت مشخص می شود که آیا امکان نصب آسانسور وجود دارد یا نه.

فراموش نکنید که پیش از نصب آسانسور حتما باید مقاومت ساختمان به وسیله کارشناس بررسی شود؛ زیرا برخی از آپارتمان های قدیمی بافت فرسوده ای دارند و ممکن است تحمل و ظرفیت نصب آسانسور را نداشته باشند. پس از اینکه فضای مناسب برای نصب آسانسور ایجاد شد، ممکن است نیاز به جابه جایی برخی از لوله ها، اتصالات و کنتورها باشد؛ با توجه به قانون تقسیم هزینه نصب آسانسور در آپارتمان، این هزینه نیز برعهده تمام ساکنین است.

حتما مشاهده کنید: لیست قیمت سرویس و نگهداری آسانسور

نحوه تقسیم هزینه نصب آسانسور

با توجه به قانون هزینه نصب آسانسور در آپارتمان، موارد زیادی در تعیین هزینه های نصب آسانسور موثر هستند. به عنوان مثال تعداد طبقات، نوع آسانسور، دستمزد شرکت نصب کننده، هزینه های مربوط به تخریب آپارتمان و ایجاد فضا، هزینه مجوز ها و هزینه کارشناس از مهمترین عواملی هستند که باید در تقسیم هزینه نصب آسانسور لحاظ شوند. این هزینه ها به صورت منصفانه و با توجه به قانون پرداخت هزینه نصب آسانسور در آپارتمان تقسیم می شوند.

همانطور که اشاره شد برای نصب آسانسور باید رضایت تمام ساکنین وجود داشته باشد و این هزینه بین تمام ساکنین تقسیم شود، اما شیوه تقسیم هزینه ها بین اعضا یکسان نیست. به صورت کلی نحوه محاسبه هزینه نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی به صورتی است که ساکنان طبقه دوم باید دو برابر ساکنین طبقه اول و ساکنین طبقه سوم باید دو برابر ساکنین طبقه دوم پرداخت کنند و همین الی آخر.

قوانین تقسیم بندی هزینه نصب آسانسور در بین طبقات آپارتمان
قوانین تقسیم بندی هزینه نصب آسانسور در بین طبقات آپارتمان

حتما مشاهده کنید: شرکت های تعمیر و نگهداری آسانسور

جمع بندی

ما در این مطلب به بررسی قانون تقسیم هزینه نصب آسانسور پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید اولین گام برای نصب آسانسور کسب رضایت تمام ساکنین است، به نحوی که حتی اگر یکی از ساکنین ساختمان موافق نصب آسانسور نباشد، امکان نصب وجود ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *