علت باز و بسته شدن درب اسانسور

علت باز و بسته شدن درب اسانسور


باز و بسته شدن درب آسانسور، امری عادی و ضروری به نظر می رسد. اما گاهی اوقات، این فرآیند به طور غیر منتظره و مکرراً تکرار می شود که می تواند آزاردهنده و خطرناک باشد. در این مطلب، به بررسی علل باز و بسته شدن غیر طبیعی درب اسانسور و راه حل های رفع آن می پردازیم.

دلایل باز و بسته شدن غیرطبیعی درب آسانسور

موارد متعددی می ‌توانند علت باز و بسته شدن درب اسانسور باشند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌ کنیم:

1. اپراتور درب آسانسور

اپراتور درب آسانسور، همانطور که از نامش پیداست، وظیفه باز و بسته کردن درب این وسیله را بر عهده دارد. این قطعه حیاتی، با دریافت فرمان از سیستم کنترل آسانسور، به طور دقیق و منظم عمل کرده و نقش مهمی در ایمنی و عملکرد صحیح آسانسور ایفا می کند.

استفاده مداوم از آسانسور، به خصوص در مکان های پر رفت و آمد مانند ساختمان های تجاری، فشار زیادی به اپراتور درب وارد کرده و احتمال خرابی و نقص در عملکرد آن را افزایش می دهد. همین امر می تواند یک علت باز و بسته شدن درب اسانسور باشد.

2. خرابی سنسور درب

سنسورهای درب آسانسور، نقشی حیاتی در تضمین ایمنی این وسیله حمل و نقل عمودی ایفا می کنند. این قطعات هوشمند، وظیفه تشخیص حضور افراد و اشیاء در مقابل درب را بر عهده دارند و در صورت وجود مانع، از بسته شدن درب و بروز حوادث ناگوار جلوگیری می کنند.

اما نقص در عملکرد سنسورهای آسانسور می تواند پیامدهای خطرناکی به همراه داشته باشد. یکی از شایع ترین این پیامدها، بسته شدن ناگهانی و سریع درب آسانسور است. همچنین نقص در این سنسورها می ‌تواند علت بسته نشدن درب کشویی آسانسور، به دلیل خطا در شناسایی باشد.

حتما مشاهده کنید: تعمیرکار آسانسور

علت بسته نشدن درب کشویی آسانسور
علت بسته نشدن درب کشویی آسانسور

3. پمپ و موتور هیدرولیک

پمپ و موتور هیدرولیک، از جمله قطعات کلیدی و پیچیده در سیستم آسانسورهای هیدرولیک هستند که وظیفه ‌ای حیاتی در حرکت روان و ایمن این نوع آسانسور ایفا می ‌کنند. با وجود عملکرد قدرتمند و ظریف، پمپ و موتور هیدرولیک نیز مانند هر قطعه‌ مکانیکی دیگری، مقاوم در برابر فرسایش و پارگی نیستند.

علت باز و بسته شدن درب اسانسور می تواند به دلیل خرابی پمپ و موتور هیدرولیک باشد. در صورتی که درب آسانسور بدون حضور افراد در مقابل آن و به طور ناگهانی باز و بسته شود، احتمال خرابی این قطعات وجود دارد.

4. کنترل کننده آسانسور

کنترل کننده آسانسور، نقشی حیاتی در کنترل و مدیریت عملکرد درب ‌ها و دکمه ‌های اضطراری این وسیله ایفا می ‌کند. این قطعه هوشمند، در خارج از کابین آسانسور و معمولاً در تابلو برق آن نصب می ‌شود.

با توجه به نقش حیاتی کنترلر در عملکرد آسانسور، خرابی این قطعه می ‌تواند موجب عواقب فاجعه‌ باری از جمله محکم بسته شدن درب آسانسور شود. این خرابی همچنین می تواند اصلی ترین علت باز شدن درب کشو ریلی آسانسور نیز باشد.

5. خرابی آرام بند درب آسانسور

آرام بند درب آسانسور، قطعه ‌ای ظریف اما حیاتی است که وظیفه ‌ای مهم در تنظیم سرعت و حرکت نرم و بی ‌صدای درب‌ ها ایفا می‌ کند. در صورت خرابی آرام بند، ممکن است شاهد حرکت نامنظم و غیرطبیعی درب‌ ها در هنگام باز و بسته شدن باشید. درب ‌ها ممکن است با سرعت زیاد بسته شده و یا به طور کامل بسته نشوند. به همین دلیل برای یافتن علت باز و بسته شدن درب اسانسور، آرام بند درب را بررسی می کنند.

6. از تنظیم خارج شدن درب آسانسور

عملکرد روان و بی‌ عیب و نقص درب‌ های آسانسور، نقشی اساسی در ایمنی و آسایش کاربران آسانسور ایفا می ‌کند. تغییرات آب و هوایی می‌ تواند بر عملکرد درب آسانسور تأثیر داشته باشد. گرم و سرد شدن هوا، باعث انبساط یا انقباض درب آسانسور شده و در تنظیمات آن اختلال ایجاد می کند. حتی اگر این تغییرات به اندازه ‌ای کوچک باشند، می ‌توانند باعث بروز مشکلات درب آسانسور شوند.

7. خرابی قفل درب آسانسور

قفل درب آسانسور نقشی مهمی در تضمین امنیت و عملکرد صحیح این وسیله دارد. این قفل با مسدود کردن مسیر حرکت درب ‌ها در هنگام حرکت کابین، از باز شدن ناگهانی درب ‌ها در طبقات مختلف و سقوط افراد یا اشیاء به داخل چاهک آسانسور جلوگیری می ‌کند.

اما گاهی اوقات، این قفل ظریف و حساس دچار خرابی شده و عملکرد خود را به درستی انجام نمی ‌دهد. در این صورت، ممکن است شاهد باز شدن ناگهانی درب ‌ها در طبقات مختلف باشیم، حتی زمانی که کابین هنوز به طبقه مورد نظر نرسیده است.

حتما مشاهده کنید: تعمیر برد درب آسانسور

باز و بسته شدن درب آسانسور
باز و بسته شدن درب آسانسور

سخن پایانی

علت باز و بسته شدن درب آسانسور، یک موضوع مهم و حیاتی است که تأثیر زیادی بر عملکرد و ایمنی آسانسور دارد. برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به باز و بسته شدن غیرطبیعی درب آسانسور و تضمین عملکردی روان و ایمن، انجام سرویس ‌های دوره ‌ای آسانسور توسط تکنسین ‌های متخصص، ضروری است. در این سرویس‌ ها، تنظیمات درب ‌ها، بررسی و در صورت نیاز اصلاح می ‌شود، قطعات فرسوده تعویض شده، سنسورها و سیستم‌ های کنترلی چک شده و تعادل وزن درب ‌ها نیز بررسی می ‌گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *