هزینه سرویس آسانسور با مالک است یا مستاجر

هزینه سرویس آسانسور با مالک است یا مستاجر


رفت و آمد در آپارتمان‌ها و برج‌های مسکونی بسیار زیاد است. به همین خاطر ممکن است قبل از فرارسیدن مدت زمان سرویس آسانسور، نیاز به استفاده از خدمات تعمیر و نگهداری آن باشد. در این مواقع هم مالکان و مستأجران این سوال را مطرح می‌کنند که هزینه سرویس آسانسور با مالک است یا مستأجر؟

پیش از پاسخ دادن به این سوال باید این نکته را خاطرنشان کنیم که هر ساختمان دارای قوانین مخصوص به خود است. اما هر فردی که در یک ساختمان زندگی کند و از امکانات آن استفاده کند، باید هزینه‌های مربوط به شارژ تعمیر و نگهداری آن را نیز بپردازد.

هزینه سرویس آسانسور به عهده مالک است یا مستأجر؟

در ابتدای صحبتمان درباره قوانین هر ساختمان صحبت کردیم. فرقی نمی‌کند که شما در یک ساختمان مسکونی زندگی می‌کنید یا در یک ساختمان تجاری از آسانسور استفاده می‌نمایید. به‌هرحال باید با توجه به قوانین ساختمان برای پرداخت هزینه‌های مربوط به سرویس و تعمیر آسانسور تصمیم بگیرید.

بعضی از ساختمان‌ها هستند که یک مبلغ به‌عنوان شارژ ماهیانه از ساکنان دریافت می‌کنند و هزینه‌های مربوط به قبض آب، گاز، برق، نظافت ساختمان و تعمیر آسانسور را نیز از آن پرداخت می‌کنند. اما در بعضی دیگر از ساختمان‌ها، هزینه شارژ صرف حقوق سرایه‌دار، نظافت ساختمان و رسیدگی به موارد دیگر می‌شود. به همین خاطر هزینه تعمیر آسانسور و سرویس آن به‌صورت جداگانه از مالکان یا مستأجران دریافت می‌شود.

برای اینکه بتوانیم یک پاسخ دقیق به این سوال بدهیم که هزینه سرویس آسانسور با مالک است یا مستأجر، باید ابتدا مشخص کنیم که تعمیر آسانسور شامل تعویض قطعه می‌شود یا خیر؟

اگر برای تعمیرات آسانسور نیاز به تعویض قطعه وجود داشته باشد، پرداخت هزینه خرید قطعه جدید به عهده مالک ساختمان است. اما اگر سرویس دوره‌ای انجام می‌شود و قطعه‌ای تعویض نمی‌شود، مستأجر باید هزینه‌های مربوط به سرویس دوره‌ای را پرداخت کند. بعضی از قطعات آسانسور مانند تابلو فرمان، کابین آسانسور و موتور جزو قطعات اصلی هستند. بنابراین تعمیر آن‌ها هزینه‌های بالایی دارد و پرداخت این هزینه هم به عهده مالک ساختمان است.

مستأجر هم موظف است همان‌طور که از امکانات ساختمان در زمان اجاره استفاده می‌کند، شارژ ماهیانه را به‌صورت منظم پرداخت کند. درصورتی‌که هزینه‌های سرویس و نگهداری آسانسور از شارژ ساختمان برداشته شود به این صورت مستأجر می‌تواند هزینه سرویس و تعمیر را هم بپردازد.

حتما مشاهده کنید:‌ بازسازی داخل کابین اسانسور

هزینه سرویس آسانسور
هزینه سرویس آسانسور

هزینه سرویس آسانسور برای ساکنین طبقه همکف و اول

بسیاری از ساکنین ساختمان‌های چند طبقه معتقدند افرادی که در طبقه همکف و اول زندگی می‌کنند به خاطر اینکه از آسانسور استفاده ندارند یا خیلی کم ممکن است از آسانسور استفاده می‌کنند، نیازی نیست هزینه‌های مربوط به سرویس و نگهداری آن را پرداخت کنند.

بر اساس قوانین تملک آپارتمان‌ها و ماده ۳ این قانون، تمامی ساکنان یک ساختمان اعم از طبقه همکف، اول و طبقه‌های فوقانی ملزم به پرداخت هزینه سرویس و نگهداری آنسانسور می‌شوند. حتی واحدهایی که خالی هستند و کسی در آنجا زندگی نمی‌کند، باید حتماً هزینه‌های مربوط به شارژ و سرویس آسانسور را بپردازند. زیرا تعمیر و نگهداری آسانسور باعث می‌شود طول عمر آن افزایش پیدا کند و ارزش آن نیز بالاتر برود. افزایش ارزش آسانسور روی افزایش ارزش ملک هم تأثیر دارد. بنابراین مالکان باید هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری را بپردازند. اما اگر خسارتی که بر آسانسور وارد شده به علت بی‌توجهی مستأجران باشد، پرداخت هزینه تعمیر و تعویض قطعه خراب شده به عهده مستأجر است.

حتما مشاهده کنید:‌ تعمیرات موتور آسانسور

کلام پایانی

با توجه به مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، مشخص شد هزینه سرویس آسانسور با مالک است یا مستأجر. درصورتی‌که آسانسور خراب شده باشد و نیاز به تعویض قطعه آن وجود داشته باشد، مالک موظف به پرداخت هزینه‌ها است. اما اگر مستأجر به آسانسور خسارت وارد کرده باشد، باید خودش هزینه‌های مربوط به تعویض و تعمیر را بپردازد. همه ساکنین و مستأجران باید به قوانین ساختمان احترام بگذارند و بر اساس این قوانین عمل کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *