آموزش سرویس و نگهداری آسانسور

آموزش سرویس و نگهداری آسانسور


بدون تردید آسانسورهای مدرن برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری بزرگ ضروری هستند. بدون آنها، افراد مسن و ناتوان راهی برای رسیدن به آپارتمان خود ندارند. آسانسورها با سرعت بخشیدن و ساده کردن مسیر بین طبقات، سرعت همه را افزایش می‌دهند و زندگی افراد دارای معلولیت را بهبود می‌بخشند. اگرچه آسیب‌ها و خرابی اجزای آسانسور بسیار نادر است، اما آگاهی از نحوه سرویس آسانسور در مواقع اضطراری ضرورت دارد. در ادامه با علل فرسودگی منظم آسانسورها و همچنین نحوه سرویس و تعمیر تجهیزات مربوط به آسانسور آشنا خواهید شد.

دانلود نمونه فرم چک لیست سرویس آسانسور pdf

اهمیت آموزش سرویس آسانسور

آسانسورها برای کسانی که نیاز به حرکت سریع در ساختمان دارند، راحتی و برای کسانی که ممکن است دارای اختلالات فیزیکی باشند، یک ضرورت است. برای اینکه یک ساختمان بدون مشکل کار کند، آسانسور شما نیز باید بدون مشکل کار کند. اگر آسانسور را به درستی نگهداری نکنید، ممکن است در زمانی که بیشتر به آن نیاز دارید خراب شود. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کسب تجربه در دانشگاه‌های ارائه دهنده آموزش تعمیرات آسانسور دانش کافی برای تعمیر یک آسانسور را کسب کنید.

برخی از آسانسورها ممکن است نسبت به سایرین نیاز به سرویس مکرر داشته باشند. در اولین نشانه مشکل باید آسانسور را تعمیر کنید. اگر درهای آسانسور به درستی کار نمی‌کند، اگر صدای زمزمه و تق تق زیاد می‌شنوید، یا اگر آسانسور کند حرکت می‌کند، باید در اسرع وقت آن را بررسی کنید.

آموزش سرویس آسانسور
آموزش سرویس آسانسور

چگونه بفهمید آسانسور نیاز به سرویس دارد؟

هنگامی که آسانسورهای مسکونی در شرایط بهینه کار می‌کنند، بهترین راهنما برای فواصل نگهداری، کتابچه راهنمای سازنده است. همچنین، اگر زمان بازرسی آسانسور مسکونی شما فرا نرسیده است، این به این معنی نیست که در شرایط مطلوب کار می‌کند. برای شناسایی و رفع نیازهای سرویس آسانسور، مدیران املاک باید هر گونه صدا، یا رفتار غیرمنتظره مشکوک را پیگیری و گزارش کنند.

نکات نگهداری آسانسور

در حالی که اکثر سرویس و نگهداری آسانسور باید به دست متخصصان سپرده شود، این بخش نکاتی برای نگهداری آسانسور در شرایط بهینه و شناسایی مشکلات پیش از موعد را پوشش می‌دهد.

  • انجام بازرسی برای یافتن مشکلات

بازرسی بصری کلید شناسایی مشکلات در آسانسورها است. بررسی منظم اجزای کلیدی کابل‌های درب، عناصر کنترلی یا هر بخش ضروری دیگر یک روش عالی برای تعمیر و نگهداری آسانسور است. این کار به تشخیص سریعتر مشکلات کمک می‌کند، که منجر به حل سریع مشکلات با کمک کارشناسان شرکت‌های سرویس آسانسور می‌شود.

  • بازرسی‌های تعمیر و نگهداری را هر چند ماه یکبار برنامه‌ریزی کنید

اگر فکر می‌کنید که آسانسور شما در فواصل زمانی سرویس دهی توصیه شده تعمیرات کافی دریافت نمی‌کند، تعداد دفعات مراحل بازرسی آسانسور و بازرسی‌های تعمیر و نگهداری کامل را افزایش دهید. نظارت دقیق بر اجزای آسانسور، به شما کمک می‌کند تا علائم آسیب و خرابی تدریجی را زودتر از موعد پیدا کنید. به این ترتیب می‌توانید از خرابی‌های غافلگیرکننده جلوگیری کنید و تعمیرات آسانسور را زودتر از موعد با قطعات جایگزین ارزان‌تر انجام دهید.

حتما مشاهده کنید: باز سازی انواع آسانسور

آموزش سرویس و نگهداری آسانسور pdf رایگان
آموزش سرویس و نگهداری آسانسور pdf رایگان
  • آسانسورهای خود را تمیز نگه دارید

در صورتی که کابین آسانسور و اجزای کنترل آن تمیز نگه داشته شوند، تعمیر و نگهداری آسانسور بدون تعمیرات پر هزینه انجام می‌شود. تمیز کردن یک روش نگهداری ضروری برای تمام تجهیزات صنعتی است. اطمینان حاصل کنید که گرد و غبار، زباله‌ها و سایر آلاینده‌ها قبل از اینکه فرصتی برای تأثیرگذاری بر اجزای داخلی داشته باشند، به سرعت حذف می‌شوند.

  • توصیه‌های سازنده را دنبال کنید

استفاده از  pdf رایگان آموزش سرویس و نگهداری آسانسور و پیروی از نکات و توصیه‌های آنها در مورد سرویس آسانسور به شما کمک می‌کند تا دستگاه را در بهترین شکل ممکن نگهداری کنید.

حتما مشاهده کنید: قوانین سرویس و نگهداری آسانسور

رایج‌ترین تعمیرات آسانسور چیست؟

برای اکثر آسانسورهای تجاری و مسکونی، اصلی‌ترین قطعه ای که خراب می‌شود، درب آسانسور یا تابلوی کنترل آن است. در حالی که این مسائل هیچ تهدیدی برای افرادی که از آسانسور استفاده می‌کنند، ایجاد نمی‌کند،  ماندن طولانی‌مدت در آسانسور همان جایی است که مشکلات واقعی شروع می‌شود: افرادی که در داخل کابین به دام افتاده‌اند می‌توانند احساس خفگی، سبکی سر یا حتی تهدید توسط افراد دیگر در داخل کابین کنند. بنابراین، بازرسی منظم آسانسور به حل سریع مشکلات رایج بدون تشدید یا به خطر انداختن افراد دیگر کمک می‌کند.

بهترین راهکارها برای نگهداری آسانسور

برای همه انواع آسانسور، استفاده از یک استراتژی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه با وظایف معمولی اولیه، راهی عالی برای به حداقل رساندن استهلاک آهسته اجزای آسانسور است. بر خلاف ماشین‌های صنعتی سنگین، آسانسورها به ندرت با مواد ساینده و آلاینده‌ها در تماس هستند. بنابراین حفظ سطح مایعات و تمیز کردن آسانسور برای تضمین عمر طولانی آن کافی است. در یک فضای مسکونی یا اداری، آسانسورهای مدرن ابزارهایی دارند که تکنسین‌ها را از خرابی تدریجی یا کلی تجهیزات مطلع می‌کنند. پیاده‌سازی این ابزارها در سیستم به شما کمک می‌کند تا قبل از تشدید مشکل، از آسانسور به خوبی محافظت کنید.

نحوه سرویس آسانسور
نحوه سرویس آسانسور

چه زمانی آسانسورها نیاز به تعویض دارند؟

بسته به وضعیت اجزای آن،  اجزای اصلی آسانسور باید پس از خرابی تعویض شود. از آنجایی که آسانسور ابزاری است که مجموعه‌ای از فعالیت های مکرر را در شرایط ایمن و حداقل تأثیر عوامل محیطی انجام می‌دهد، اکثر آنها حداقل 20 سال بدون نیاز به تعویض کار می‌کنند.

حتما مشاهده کنید: سرویس آسانسور هر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

خلاصه

تعمیر و نگهداری آسانسور یک فرآیند پیچیده است که به دو دسته تخصصی و غیر تخصصی تقسیم می‌شود: بررسی غیر تخصصی که توسط صاحبان املاک انجام می‌شود و تعمیر تخصصی که باید توسط کارشناسان شرکت تعمیرات آسانسور انجام شود. هر دو گروه لازم است با شرکت در دوره‌های آموزشی و  فنی حرفه‌ای دانش لازم را کسب کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *