نحوه گرفتن مجوز اسانسور

نحوه گرفتن مجوز اسانسور


ساختمان سازی مراحلی داشته و اخذ مجوز آسانسور یکی از مهم ترین آن هاست. به این خاطر که آسانسور به طور مستقیم با جان و سلامتی انسان ها سر و کار دارد، اخذ این مجوز امری اجباری است. هیچ ساختمانی بدون انجام این کار نمی تواند آسانسوری را به وجود آورد. همچنین باید گفت مجوز آسانسور سبب بالا رفتن کیفیت نصب و اجرای دستگاه می شود. همه چیز در مورد نحوه گرفتن مجوز آسانسور را در این مطلب خواهید دید.

نحوه دریافت مجوز آسانسور

پروسه اخذ آسانسور پس از تکمیل و اجرای کامل یک آسانسور انجام می شود. قانون کار مصوب شهرداری به ما می گوید مالکین و سازندگان باید تاییدیه استاندارد آسانسور را از اداره کل استاندارد استان محل سکونت خود دریافت کرده و آن را به شهرداری ارائه دهند. هر شهر و شهرستانی چنین اداره ای داشته و دسترسی به آن بسیار ساده است. در ادامه مراحل اخذ گواهی استاندارد آسانسور را لیست کرده ایم:

  1. افراد و اهالی یک ساختمان در ابتدای نحوه دریافت مجوز آسانسور باید از تمام شدن عملیات نصب و راه اندازی آسانسور و همچنین تمام شدن همه عملیات ساختمانی و برق رسانی اطمینان حاصل کنند.
  2. در زمان مراجعه به سازمان گفته شده، ارسال کپی از صفحه اول پروانه ساختمانی و کپی کارت ملی متقاضی پشت و رو به شرکت آسانسور نباید فراموش شود.
  3. شرکت های نصب و راه اندازی آسانسور خودشان در سایت مربوطه ثبت نام کرده و کد رهگیری را دریافت می کنند. بعد از آن شرکت بازرسی برای بررسی محل نصب آسانسور مشخص خواهد شد.
  4. اهالی ساختمان باید هزینه بازرسی توسط کارفرما و اصل فیش واریزی را به شرکت آسانسور تحویل دهند.
  5. نقشه، محاسبات و یک سری از مدارک به همراه فرم مهندس ناظر توسط شرکت آسانسور به شرکت بازرسی ارسال می شود. این اقدام در گذشته تا حدودی دشوار بود، اما امروزه به صورت اینترنتی هم امکان دارد.
  6. اعلام تاریخ نوبت بازرسی توسط شرکت بازرسی به صبر و شکیبایی شما عزیزان نیاز دارد.
  7. فرد بازرس برای بازرسی آسانسور و رفع ایرادات احتمالی آن به محل اعزام شده تا تایید نهایی را بدهد.
  8. بعد از آن قراردادی یک ساله برای سرویس و نگهداری از آسانسور اغلب به صورت ماهانه میان کارفرما و پیمانکار امضا می شود.
  9. در آخرین گام از نحوه گرفتن مجوز آسانسور، شما یا فرد دیگری به عنوان مدیر ساختمان باید کپی برابر اصل شده قرارداد سرویس و نگهداری یک ساله و نیز بیمه نامه آسانسور را در راستای تکمیل پرونده به شرکت بازرسی ارسال نمایید. در نهایت گواهی تاییدیه استاندارد توسط این شرکت به کارفرما تحویل داده خواهد شد.

به یاد داشته باشید تنها شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ می توانند اقدامات را از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خود انجام دهند. در واقع امکان انجام این کار برای هیچ کدام از افراد حقیقی و حقوقی وجود نخواهد داشت.

حتما مشاهده کنید: استعلام استاندارد آسانسور

نحوه دریافت مجوز آسانسور
نحوه دریافت مجوز آسانسور

چه کسی مسئولیت حوادث آسانسور بدون استاندارد را به عهده دارد؟

به نظر شما چه کسی مسئولیت بروز حوادث آسانسور فاقد استاندارد و مجوز را به عهده دارد. طبیعتا آسانسوری که از استانداردهای تعریف شده پیروی نکرده باشد، دریافت گواهی استاندارد آسانسور هم برایش انجام نمی شود. اخذ این مجوز الزامی بوده و در صورت بروز حوادث می تواند از بسیاری از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری به عمل آورد. حال اگر حادثه ای برای آن آسانسور رخ دهد، مسئولیت آن به عهده این افراد خواهد بود:

1- مالک یا مدیر ساختمان

مقررات ملی ساختمان به ما می گوید مدیران و مالکان ساختمان ها باید مسئولیت لازم را برای ارتباط با ایمن سازی و دریافت تاییدیه های مورد نظر آسانسور به عهده بگیرند. این کار برای اطمینان از عملکرد مناسب و نیز داشتن ایمنی کافی ضرورت دارد. چنین فردی بعد از اتمام کامل آسانسور باید خود یا به همراه دیگران برای اخذ این مجوز اقدام کند که در غیر این صورت، باید در انتظار عواقب آن باشد.

مدیر یک ساختمان ضمن همکاری با شرکت نصاب آسانسور برای دریافت استانداردها و مجوزهای لازم، باید برای سرویس و نگهداری ماهانه نیز قراردادی امضا کند. احتمالا اطلاعاتی در مورد اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور داشته باشید که در صورت عدم انجام آن، مشکلات بزرگ تری برای این دستگاه رخ خواهد داد.

همچنین این نکته را از یاد نبرید که گواهینامه های در دسترس قرار داده شده از سوی سازمان ملی استاندارد، اعتباری یک سال دارند. این یعنی بعد از اتمام این مدت، نیاز به بازرسی و اخذ تاییدیه های ضروری توسط یکی از شرکت های بازرسی موجود در کشور وجود دارد.

از آن جایی که نحوه گرفتن مجوز آسانسور به صورت خودجوش توسط اهالی یک ساختمان دشوار است، شرکت های ساخت آسانسور کمک زیادی برای رسیدن به هدف می کنند. همان گونه که در بالا هم گفته شد، افراد تنها باید مدارکی را در اختیار این شرکت ها قرار دهند تا باقی مراحل توسط آن ها پیگیری شود.

2- بهره بردار و اشخاص استفاده کننده از آسانسور

در خصوص نحوه گرفتن مجوز آسانسور، بهره بردار یا افرادی که از آسانسور استفاده می کنند نیز باید پاسخگوی حوادث احتمالی برای یک دستگاه غیر استاندارد باشند. در صورتی که اثبات شود حادثه به خاطر عدم رعایت نکات ایمنی توسط شرکت راه انداز بوده، این تیم باید خسارت مالی و جانی وارد شده را تمام و کمال بدهند. لازم به ذکر است این قضیه توسط کارشناسان متخصص بررسی می شود.

حتما مشاهده کنید: بازسازی آسانسور در تهران

دریافت گواهی استاندارد آسانسور
دریافت گواهی استاندارد آسانسور

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم در مورد نحوه دریافت مجوز آسانسور با شما صحبت کنیم. اخذ این مجوز الزامی بوده و با این کار می توانید از خسارت های مالی و جانی زیادی جلوگیری کنید. پس به هیچ عنوان آن را پشت گوش ننداخته و جدی بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *