vestner headermg2 1

آسانسور از مهمترین تجهیزات ساختمان های چند طبقه است که باعث می‌شود رفت و آمد بین طبقات تسهیل یابد. بر همین اساس بسیاری از ساکنان یک ساختمان وجود آسانسور را در مشاعات ضروری می‌دانند. اما برخی به ویژه ساکنین طبقات اول و همکف با این موضوع مخالفت داشته و در خصوص نصب آسانسور رضایت ندارند. طبق قوانین جدید نصب آسانسور، کسب رضایت از تمامی واحدها به منظور اجرای این تجهیزات امری ضروری است. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آسانسور برای چند طبقه الزامی بوده و قوانین نصب آسانسور در این باره چه نظری دارد؟ بر همین اساس تا انتهای این مقاله ما را دنبال کنید.

بررسی ضرورت نصب آسانسور در ساختمان‌های چند طبقه

همانطور که اشاره شد آسانسور از تجهیزات مشاعی است که دسترسی ساکنین ساختمان را به طبقات مختلف آسان می‌نماید. اما باید دید که بر اساس قوانین جدید نصب آسانسور در کلیه ساختمان‌ها ضروری است یا خیر؟ بر اساس مقررات ساختمانی کلیه ساختمان‌هایی که بیش از ۴ طبقه دارند بایستی حداقل از یک سیستم آسانسور برخوردار باشند. سازندگان بایستی میان انتظارات ساکنین ساختمان و هزینه‌ها تعادل ایجاد نمایند. به عنوان مثال به سایز کابین و تعداد آسانسورها به منظور پیشگیری از ازدحام توجه شود.

بررسی شرایط ساختمان‌ها برای داشتن یک یا چند آسانسور

افراد چه به عنوان پیمانکار و چه مالک ساختمان بایستی از الزامات و قوانین مربوط به آسانسور اطلاعات کافی داشته باشند. از رایج‌ترین شیوه‌ها برای دسترسی آسان به طبقات مختلف یک ساختمان نصب آسانسور است، اما آیا هر ساختمانی نیاز به آسانسور دارد؟

همچنین بایستی سوالات دیگری را نیز به شرح زیر در نظر گرفت که:

  • قوانین ساختمانی ملی چگونه اعمال می‌شوند؟
  • آیا به آسانسور اختصاصی جهت طبقات خاص نیاز است؟
  • آسانسور به چه نحو مورد استفاده قرار می‌گیرد و آیا سایز آن اهمیت دارد؟
  • ساختمان دارای چه میزان ارتفاع بوده و میزان توقف آسانسور چقدر خواهد بود؟
  • مردم تا چه میزان منتظر آسانسور باشند؟
  • کاربران اصلی آسانسور چه کسانی هستند؟
  • ساعات اوج استفاده از آسانسور چه زمانی بوده و آیا در این ساعات ترافیک آسانسور به نحو صحیح جریان دارد؟
  • مساحت کل ساختمان چقدر است؟

به طور کلی هدف از نصب آسانسور، انجام و ارائه خدمات مناسب برای اکثریت افراد و ساکنین ساختمان در کمترین زمان ممکن است. با در نظر گرفتن تمامی این ملاحظات، در ادامه با قوانین جدید نصب آسانسور و دستورالعمل‌های کلی درباره انواع ساختمان‌ها آشنا می‌شوید.

حتما مشاهده کنید: تعرفه سرویس آسانسور

تجاری

ساختمان های تجاری

در ساختمان‌های تجاری به ازای هر پانزده هزار متر مربع فضای مورد استفاده، وجود یک آسانسور الزامی خواهد بود. همچنین به ازای هر دو طبقه اضافه بایستی یک آسانسور اضافی به منظور کنترل ترافیک در نظر گرفته شود.

هر دسته از آسانسورها نیز نبایستی به بیش از شانزده طبقه خدمات و سرویس دهی داشته باشند.

چنانچه ساختمان دارای بیش از چهار طبقه باشد بایستی یک آسانسور سرویس برای آن در نظر گرفته شود. ساختمان‌های ده طبقه و بیشتر نیز ملزم به داشتن آسانسور سرویس هستند تا ترافیک در ساختمان به درستی جریان داشته باشد.

هتل

هتل‌ها

برای اغلب هتل‌ها به ازای هر ۷۵ الی ۸۰ اتاق وجود یک آسانسور توصیه می‌شود. وجود آسانسور به منظور رعایت کدهای ایمنی حتی در هتل‌های دو طبقه ضروری است. همچنین در ازای هر چهار طبقه بهتر است یک آسانسور اضافه شود. به ازای هر دو آسانسور جهت مسافربری بایستی یک آسانسور سرویس به منظور نگهداری، حمل و نقل لباسشویی، مبلمان و… اضافه گردد.

مسکونی

آپارتمان‌های مسکونی

در ساختمان‌های بزرگ، در ازای هر نود تا صد واحد بایستی یک آسانسور وجود داشته باشد. در ساختمان‌های بزرگتر و چند سطح بالاتر در ازای هر پنجاه تا شصت واحد بایستی یک آسانسور به منظور کاهش زمان انتظار و راحتی بیشتر ساکنین وجود داشته باشد.

همچنین در ساختمان‌هایی که بالای نه طبقه و حتی چهار طبقه دارند وجود آسانسور باربری توصیه می‌شود. با توجه به کد ساختمانی، ساختمان‌هایی که بیش از ۴ طبقه دارند ملزم به داشتن یک آسانسور برانکارد نیز هستند.

حتما مشاهده کنید: سرویس دوره ای آسانسور

قوانین آسانسور در ساختمان‌های چند طبقه کشورمان

مجتمع‌ها و ساختمان‌های چند طبقه در کشورمان مانند دیگر نقاط دنیا به مسیرهای دسترسی آسان جهت افراد سالمند و معلول نیاز دارند. تجهیز ساختمان به آسانسور از جمله این راه‌ها است.

طبق مقررات ملی ساختمان ایران و قوانین جدید نصب آسانسور، ساختمان‌های که چهار طبقه یا بیشتر دارند ملزم به نصب حداقل یک آسانسور هستند. حداقل وجود یک آسانسور جزو استانداردها محسوب شده و سازندگان بایستی احداث این تجهیزات را بر اساس نیاز واقعی ساکنان انجام دهند.

نکاتی که در این خصوص بایستی رعایت شود عبارتند از:

  • آسانسور باید از سایز مناسب جهت جابجایی لوازم حمل و نقل مانند ویلچر و… برخوردار باشد.
  • تعداد آسانسورها به گونه‌ای باشد که از ازدحام جمعیت در لابی‌ها جلوگیری شود.
  • محل استقرار آسانسور به گونه‌ای باشد که فاصله آن تا دورترین واحد مسکونی زیاد نگردد.
  • ظرفیت باربری آسانسور متناسب با نیاز ساکنان ساختمان باشد.
  • با وجود معافیت‌های احتمالی، دیگر الزامات دسترسی از جمله رمپ، دستشویی مناسب و پله برقی نیز بایستی رعایت گردد.

حتما مشاهده کنید: تعمیر آسانسور

slider 1

سخن پایانی

بر اساس مواردی که به آنها اشاره شد می‌توان دریافت که الزامی بودن نصب آسانسور جهت ساختمان‌های چند طبقه به چندین عامل بستگی دارد:

  • مقررات ساختمانی و قوانین جدید نصب آسانسور که احتمال دارد الزاماتی را جهت ساختمان‌های چند طبقه تعیین نمایند.
  • هزینه‌های نگهداری و نصب آسانسور که ممکن است جهت ساختمان‌های کوچکتر اقتصادی و مقرون به صرفه نباشد.
  • وجود آسانسور جهت ساختمان‌هایی که پرجمعیت بوده و دارای افراد ناتوان هستند ضروری است.
  • انتظارات بالا و تقاضا از سوی اجاره نشینان در برخی مناطق نیز ممکن است وجود آسانسور را الزامی نماید.

به طور کلی نمی‌توان به قطعیت گفت که نصب آسانسور جهت کلیه ساختمان‌های چند طبقه الزامی بوده، بلکه تصمیم گیری در این امر بایستی با توجه به نیازهای خاص ساکنان و در نظر گرفتن تمامی جوانب صورت گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *