حذف یک طبقه اسانسور

حذف یک طبقه اسانسور


در برخی مواقع، ممکن است نیاز به قفل کردن آسانسور برای جلوگیری از توقف در طبقات دیگر داشته باشیم. این کار می ‌تواند به دلایل مختلفی مانند حمل و نقل بارهای حجیم، جا به جایی افراد یا تجهیزات حساس، انجام تعمیرات یا برقراری نظم و امنیت انجام شود. در این مطلب، به بررسی روش ‌های مختلف حذف یک طبقه اسانسور می ‌پردازیم.

روش های قفل یا حذف یک طبقه از آسانسور

برای قفل کردن طبقات یا عدم توقف آسانسور در یک طبقه از ساختمان از روش های زیر می توان استفاده کرد:

1. استفاده از کلید آسانسور

در میان روش‌ های مختلف قطع کن طبقات آسانسور، استفاده از کلید ON/OFF آسانسور، روشی ساده و در دسترس به شمار می ‌رود. این کلید که داخل کابین آسانسور تعبیه شده، به شما امکان می‌ دهد تا با خاموش کردن آسانسور، از دسترسی به طبقات دیگر جلوگیری کنید.

این کلید، فقط برای قفل کردن آسانسور نیست. با نگه داشتن آن در حالت روشن (ON)، می‌ توانید از توقف آسانسور در طبقات جلوگیری کنید و به طور مستقیم به مقصد خود برسید.

به یاد داشته باشید که این روش برای قفل کردن طبقات آسانسور، روشی موقتی است. افراد دیگر می‌ توانند با تنظیم مجدد دکمه آسانسور بر روی روشن، از آن استفاده کنند.

حتما مشاهده کنید: سرویس و نگهداری آسانسور

قطع کن طبقات آسانسور
قطع کن طبقات آسانسور

2. قفل دستی در آسانسور

هنگامی که درب ‌های آسانسور هیدرولیک به صورت دستی بسته شوند، فرد دیگری قادر نخواهد بود تا قفل را باز کرده و از آسانسور استفاده کند. این روش به عنوان یک راهکار امن برای حذف یک طبقه اسانسور به ویژه در هنگام انجام خدمات و تعمیرات آسانسور، در نظر گرفته می ‌شود. در شرایط اضطراری، عوامل آتش ‌نشانی و تعمیرکاران می‌ توانند با استفاده از قفل دستی، آسانسور را متوقف کرده و از استفاده غیرضروری افراد جلوگیری کنند.

3. سوئیچ آسانسور

در اغلب آسانسورها، یک سوئیچ وجود دارد که برای اهداف متعددی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. دسترسی به این سوئیچ محدود بوده و در اختیار افراد مجاز مانند مالک یا مدیر ساختمان، تعمیرکاران آسانسور و مأموران امنیتی قرار دارد. این سوئیچ امکاناتی از جمله خاموش و روشن کردن آسانسور، قفل کردن آن، محدود کردن حرکت در طبقات و تعیین توقف در طبقات خاص را فراهم می‌ کند. از سوئیچ قفل طبقات معمولاً فقط در مواقع ضروری مانند شرایط اضطراری، تعمیرات یا بروز حادثه استفاده می شود.

حتما مشاهده کنید: بازسازی آسانسور در تهران

4. استفاده از تابلو فرمان آسانسور

قطع جریان الکتریکی با استفاده از جعبه برق آسانسور، یکی از روش ‌های موقت برای حذف یک طبقه اسانسور محسوب می ‌شود. زمانی که با استفاده از جعبه برق آسانسور، آسانسور را خاموش می ‌کنید، فرد دیگری قادر نخواهد بود از آسانسور استفاده کند.

به غیر از خاموش کردن، در شرایط اضطراری می ‌توانید از روش قطع جعبه برق آسانسور هم برای مدت کوتاهی استفاده کنید. در این حالت با قطع برق، بلافاصله جریان متصل به موتور نیز قطع شده و آسانسور از حرکت خود می ‌ایستد.

اگر با عملکرد آسانسور یا تابلو فرمان آن آشنایی ندارید، هرگز از این روش برای عدم توقف آسانسور در یک طبقه استفاده نکنید! زیرا ممکن است درب آسانسور باز باشد یا افرادی در حین استفاده از آن باشند.

5. قفل کردن درب لولایی آسانسور

قفل کردن درب لولایی آسانسور، یکی از روش ‌های سنتی و کارآمد برای قفل کردن طبقات در آسانسورهای هیدرولیک محسوب می ‌شود. با قفل کردن درب لولایی، حرکت آسانسور متوقف شده و امکان باز شدن درب از بیرون و ورود افراد به کابین در آن طبقه از بین می ‌رود.

عدم توقف آسانسور در یک طبقه
عدم توقف آسانسور در یک طبقه

حتما مشاهده کنید: تعمیر موتور آسانسور

سخن پایانی

روش‌ های مختلف قطع کردن طبقات آسانسور، نقش مهمی در ایمنی و مدیریت مناسب ساختمان‌ ها دارند. انتخاب روش مناسب برای حذف یک طبقه اسانسور به عوامل مختلفی مانند نوع آسانسور، نیازهای شما و سطح امنیتی مورد نظرتان بستگی دارد. با انتخاب و استفاده از روش ‌های مناسب برای قطع کردن طبقات، می ‌توان به کاهش خطرات و بهبود عملکرد آسانسورها در شرایط اضطراری و نیازهای خاص ساختمانی کمک کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *