قانون استفاده از اسانسور برای اسباب کشی

قانون استفاده از اسانسور برای اسباب کشی


امروزه اکثر ساختمان های مسکونی یا تجاری که دارای چند طبقه هستند، از آسانسور بهره می برند و نقش پر رنگ آن را نمی توان نادیده گرفت. از جمله مشکلات جدی ساکنان و مستاجران یک ساختمان که احتمالا شما هم با آن دست و پنجه نرم کرده باشید، استفاده از آسانسور برای اسباب کشی است. بنابراین برای کاهش خسارات به آسانسور، این مطلب در مورد قانون استفاده از آسانسور برای اسباب کشی را از دست ندهید.

آیا می توان با هر آسانسوری اسباب کشی کرد؟

این یکی از سوالاتی است که عده زیادی از کاربران از ما داشتند؛ به خصوص اگر ساختمان آنها شلوغ و چند طبقه باشد. عده زیادی این باور را دارند که آسانسور برای رفاه ساکنان به وجود آمده و می توان در زمان اسباب کشی نیز برای حمل بار از آن ها استفاده کرد.

در طرف دیگر، ساکنانی مانند مدیر ساختمان یا سرایدار همواره تاکید دارند که در راستای حفظ سلامتی آسانسورها و خراب نشدن قطعات، باید از قانون اسباب کشی در آپارتمان بهره برد. این موضوع که اسباب کشی با آسانسور منجر به استهلاک بیشتر آسانسور شده و زودتر دچار خرابی می شوند را نمی توان انکار کرد. این هزینه بعضا به تمام ساکنان یک ساختمان تحمیل می شود. از آن جایی که خرابی آسانسور بعدها به وجود می آید، شاید کسی بویی نبرد که این نتیجه اسباب کشی در گذشته است.

درست است که نظرات تضادی در خصوص قانون استفاده از آسانسور برای اسباب کشی وجود دارد، اما یک قانون در این میان دیده می شود. شاید فروشگاه ها یا ساختمان های شلوغی مانند بیمارستان را دیده باشید که از آسانسورهایی ویژه برای حمل بار و اثاثیه استفاده می کنند. اصطلاحا به آن ها آسانسورهای حمل بار گفته می شود که وظیفه اصلی‌شان نیز همین است. بهره بردن از این آسانسورها هیچ مانعی نداشته و کسی اجازه ایراد گرفتن از شما را ندارد.

استفاده از آسانسور برای اسباب کشی
استفاده از آسانسور برای اسباب کشی

قانون استفاده از آسانسور برای اسباب کشی چیست؟

فرهنگ آپارتمان نشینی مستلزم رعایت نکاتی است و قانون استفاده از آسانسور برای اسباب کشی را می توان زیر مجموعه آن قرار داد. قوانین در این زمینه به طور کلی اذعان دارند که نمی توان از آسانسور حمل مسافر برای جابجا کردن اسباب و اثاثیه سنگین استفاده کرد و در صورت مشاهده باید با فرد خاطی برخورد شود. شاید تابلوی اسباب کشی با آسانسور ممنوع را در ساختمان های زیادی دیده باشید.

ماده 56 قانون تملک آپارتمان ها و ساختمان ها نیز می گوید حمل مصالح ساختمانی و نخاله هایی که برای تعمیرات به کار می روند، و نیز اسباب کشی و حمل اثاثیه با آسانسور مخصوص جابجایی مسافر ممنوع بوده و نباید از ان استفاده کرد. حال شاید این سوال را داشته باشید که چرا این کار ممنوع است که در ادامه به شرح دلایلش خواهیم پرداخت:

  • شیوه ساخت آسانسور حمل مسافر به صورتی است که تنها برای حمل افراد به کار می رود و هیچ کس اجازه استفاده از آسانسور در اسباب کشی برای جابجا کردن وسایل و اسباب سنگین مانند مبلمان و یخچال را با آن ندارد.
  • نوع طراحی وسایل و بخش های گوناگون آسانسور مخصوص حمل افراد مانند موتور، سیم ها، ریل ها، کفشک ها و تابلو به گونه ای است که ضعف بیشتری نسبت به آسانسور مخصوص جابجایی وسایل در خود نشان می دهد. بنابراین هرگز نباید فشار زیادی را به آن ها وارد کرد. این فشار سبب آسیب رسیدن به قطعات الکترونیکی و مکانیکی موجود در آسانسور خواهد شد.
  • بخش دیگری از قوانین اسباب کشی با آسانسور به ما می گوید که تزیینات، دکور و طراحی داخل آسانسورهای حمل مسافر به گونه ای است که برای انتقال افراد مانعی ندارد، اما در صورت جابجایی افراد می تواند به سادگی آسیب دیده، بشکند یا خراشیده شود.
  • اگر دقت کنید، اندازه درب آسانسورهای جابجایی افراد نسبت به آسانسورهای حمل وسایل کوچک تر بوده و در صورت تلاش برای وارد یا خارج کردن وسایل ممکن است دچار خرابی یا ساییدگی شود.

حتما مشاهده کنید: سرویس آسانسور در تهران

اگر ساختمان آسانسور ویژه حمل بار نداشت، چه کار کنیم؟

گاهی اوقات قصد جابجایی بار به طبقاتی غیر از همکف، اول یا دوم را دارید. بد اقبالی شما زمانی بیشتر خودش را نشان می دهد که ساختمان فاقد آسانسور ویژه حمل بار است. در این جا باید نظر مدیر ساختمان و ساکنان واحدهای دیگر را در مورد امکان استفاده از آسانسور، حداقل برای وسایل سبک جویا شوید. گاهی اوقات در صورت استفاده از این امکان، مدیر ساختمان شارژ بیشتری از فرد دریافت می کند.

بعضی وقت ها نیز شرط بر این است که در صورت آسیب و خسارت دیدن آسانسور یا از کار افتادگی آن، تمام هزینه های تعمیر و رفع ایراد بر عهده شما خواهد شد. شاید در وهله اول این روش را مناسب بدانید، اما توصیه می کنیم هرگز به سراغ آن نروید؛ زیرا هزینه های تعمیر آسانسور بعضا سرسام آور بوده و ارزشش را نخواهد داشت.

از جمله راهکارها در خصوص قانون اسباب کشی با آسانسور می توان به عدم حمل اثاثیه سنگین مانند یخچال و لباسشویی با آسانسور و سپردن آن ها به سرویس اسباب کشی اشاره کرد. جعبه ها و باکس های کوچک که سنگین نیستند را می توان با دقت و به دور از لبه ها در کف آسانسور قرار داد؛ آن هم با توجه به ظرفیت آسانسور از نظر وزن.

قانون اسباب کشی در آپارتمان
قانون اسباب کشی در آپارتمان

حتما مشاهده کنید: بازسازی داخل کابین اسانسور

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم در مورد قوانین استفاده از آسانسور برای اسباب کشی با شما صحبت کنیم. همانطور که متوجه شدید، حمل اثاثیه سنگین با آسانسور به طور کلی مجاز نیست، مگر در مواقع خاص که می توانید وسایل نه چندان سنگین را با آن جابجا کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *