راه حل خانه های بدون آسانسور

راه حل خانه های بدون آسانسور


در گذشته نصب آسانسور برای ساختمان ‌های کمتر از 6 طبقه الزامی نبوده است و در حال حاضر ارزش ملک این ساختمان ‌های قدیمی به دلیل نداشتن آسانسور و کاهش کیفیت زندگی کم شده است. برای رفع این مشکل مالکان این بناها به دنبال نصب آسانسور در این ساختمان ها هستند.

در بعضی ساختمان های قدیمی برای نصب آسانسور در هنگام ساخت مکانی در نظر گرفته شده است؛ بنابراین این ساختما‌ ها برای اجرای آسانسور چالش کمتری دارند و هزینه نصب آسانسور در آن‌ها کاهش می یابد. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی انواع راه حل خانه های بدون آسانسور بپردازیم.

انواع راه حل خانه های بدون آسانسور

افزایش جمعیت و ساخت برج‌ها و ساختمان های بلند دو دلیل مهم برای اجرای آسانسور به شمار می روند. بسیاری از افراد به دنبال اجاره یا خرید منازلی هستند که مجهز به آسانسور باشند. چرا که بدون آسانسور جا‌به‌جایی در طبقات برای افراد به خصوص سالمندان و افراد دارای محدودیت های حرکتی و جسمی سخت و وقت‌گیر است.

ساختمان های فاقد آسانسور نسبت به بناهای دارای آسانسور قیمت پایین‌تری دارند؛ بنابراین در سال های اخیر تقاضا برای نصب آسانسور و یا اجرای پله پیما در ساختمان های با طبقات مختلف به عنوان راه حل خانه های بدون آسانسور افزایش یافته است.

نصب آسانسور در وسط پله؛ راه حل خانه های بدون آسانسور
نصب آسانسور در وسط پله؛ راه حل خانه های بدون آسانسور

1.نصب آسانسور در وسط پله؛ راه حل خانه های بدون آسانسور

نصب آسانسور در فضای راه پله یا چشم پله، راه‌حلی مناسب برای منازل بدون آسانسور است. توجه کنید که به منظور اجرای آسانسور در خانه های قدیمی باید رضایت ساکنان و مالکان واحدهای ساختمان را جلب کرد. سپس باید امکان نصب آسانسور را بررسی نمود و اقدامات لازم را صورت گیرد.

یک حداقل فضا باید برای نصب کابین با توجه به ظرفیت کابین آسانسور تعیین گردد؛ در برخی مواقع برای ایجاد فضای کافی به منظور نصب کابین باید بخشی از پله یا فضای ساختمان تخریب شود. چالش ها و دشواری های زیادی برای نصب آسانسور در راه پله وجود دارد؛ بنابراین معمولا این راه حل خانه های بدون آسانسور برای ساختمان های قدیمی که فضای کافی در محیط بیرونی ندارند یا فضای نصب آسانسور از قبل تعبیه شده نباشد قابل اجرا خواهد بود.

نصب آسانسورهای هیدرولیکی نسبت به آسانسورهای کششی نیاز به فضای کمتری دارند؛ از این رو برای اجرای آسانسور در فضای چشم پله گزینه مناسب‌تری هستند. این روش می تواند هزینه بیشتری را در بر داشته باشد؛ زیرا امکان تحت تاثیر قرار گرفتن تاسیسات آب و گاز و یا گاهی جابه‌جایی راه پله در این حالت وجود دارد.

حتما مشاهده کنید: بازسازی آسانسور فوری

نصب آسانسور در نما؛ راه حل خانه های بدون آسانسور
نصب آسانسور در نما؛ راه حل خانه های بدون آسانسور

2. نصب آسانسور در نما؛ راه حل خانه های بدون آسانسور

برای نصب آسانسور در نمای منازل بیشتر از آسانسورهای دارای کابین شیشه‌ای استفاده می کنند. در این روش در صورت مشاع بودن زمین باید از شهرداری مجوز مربوطه را دریافت کرد. نصب آسانسور در نما نسبت به اجرای آسانسور بین راه پله از لحاظ مراحل و نحوه نصب چالش کمتری دارد.

راه حل خانه های بدون آسانسور؛ اجرای آسانسور در حیاط خلوت
راه حل خانه های بدون آسانسور؛ اجرای آسانسور در حیاط خلوت

3. راه حل خانه های بدون آسانسور؛ اجرای آسانسور در حیاط خلوت

نصب آسانسور در حیاط خلوت برای اجرای آسانسور فضای بیشتری را فراهم می کند. در این روش نیز نیاز به گرفتن مجوز از شهرداری است؛ ولی نصب آسانسور در حیاط خلوت  زیبایی نمای ساختمان را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. احتمال بسته شدن یک یا تعدادی از پنجره‌ها و ممانعت از ورود نور کامل به فضای داخل از مهم‌تری چالش های راه حل خانه های بدون آسانسور در روش نصب آسانسور در حیاط خلوت است.

نصب بالابر پله‌ای؛ راه حل خانه های بدون آسانسور
نصب بالابر پله‌ای؛ راه حل خانه های بدون آسانسور

4.نصب بالابر پله‌ای؛ راه حل خانه های بدون آسانسور

صندلی پله پیما را به عنوان جایگزین آسانسور می توان هم در فضای داخلی و هم بیرونی نصب کرد. این بالابرها در مدل های مختلف و دو حالت جابه‌جایی نشسته و ایستاده نصب می شوند. با توجه نحوه و قابلیت حرکت صندلی های پله پیما در دو نوع مستقیم و چرخشی قرار می گیرند.

نوع چرخشی این صندلی قابلیت پیچش در پاگردها را دارد و به همین دلیل قیمت بالاتری دارد؛ ولی پله پیما مستقیم فقط دارای قابلیت حرکت به صورت مستقیم است. نصب بالابر پله می تواند در جا به جایی راحت سالمندان، افراد دارای مشکل حرکتی و بیماران نقش زیادی داشته باشد.

کاربرد نصب بالابر پله‌ای بهترین راه حل خانه های بدون آسانسور در منازل دوبلکس و تریپلکس است. سرعت نصب بالا، کمتر بودن هزینه اجرا، اشغال فضای کم و عدم ایجاد مزاحمت برای رفت و آمد عادی روی پله از جمله مهم‌ترین مزایای نصب بالابر پله‌ای خواهد بود.

حتما مشاهده کنید: شرکت تعمیرات آسانسور

راه حل خانه های بدون آسانسور؛ بالابر خانگی
راه حل خانه های بدون آسانسور؛ بالابر خانگی

5.راه حل خانه های بدون آسانسور؛ بالابر خانگی

بالابرهای خانگی به منظور تسهیل در رفت و آمد و کاهش هزینه اجرای آسانسور می تواند به عنوان بهترین راه حل خانه های بدون آسانسور نصب شوند. این بالابرها به صورت کابین دار و بدون کابین وجود دارند که نوع کابین دار امنیت بیشتر و قیمت گران‌تری دارد.

بالابرهای خانگی قابل استفاده در ساختمان های دو یا سه طبقه هستند و امکان راه اندازی آن‌ها با برق تک فاز وجود دارد. عدم نیاز به آهن کشی مجزا و امکان اجرای آن‌ها در فضاهای محدود و کوچک از مهم‌ترین مزایای این بالابرها است.

حتما مشاهده کنید: سرویس ماهیانه آسانسور

جمع بندی

در این مقاله به شرح 5 روش برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی بدون آسانسور اشاره شد. برای اجرای هر کدام از 5 راه حل خانه های بدون آسانسور باید به عوامل مختلفی همچون فضای کافی برای نصب، چالش‌های اجرایی و هزینه‌ها توجه کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *