ضخامت دیوار چاه آسانسور

ضخامت دیوار چاه آسانسور


طراحی و ساخت آسانسور و فضای مناسب برای آن از مهم ترین نکاتی است که آن را تنها باید به افراد حرفه ای در این زمینه سپرد. متاسفانه عدم رعایت برخی نکات مانند مقدار ضخامت دیوار چاه آسانسور عواقب مالی و جانی فراوانی را در پی خواهد داشت؛ بنابراین در این خصوص باید به شرکت های معتبر و با تجربه اعتماد کرد. اگر می خواهید بدانید ضخامت دیوار چاه آسانسور در زمان ساخت باید چه قدر باشد، این مطلب را از دست ندهید. البته ابتدا باید ببینیم اصلا چاه آسانسور چیست.

ضخامت دیوار چاه آسانسورچقدر باید باشد؟

پنل های شفت لاینر گچی از مهم ترین ابزارها برای ضخیم کردن دیوار چاه آسانسور هستند که با ضخامت یک اینچ یعنی حدود 25.4 میلی متر تولید می شوند. عرض آن ها نیز بعضا 24 اینچ یا 610 میلی متر است. طول آن ها را هم در بازه 8 تا 12 اینچی تعیین می کنند که با رعایت تمامی استانداردهای ممکن است.

تفاوت چاه و چاهک آسانسور چیست؟

عده زیادی چاه و چاهک آسانسور را با هم اشتباه می گیرند، در حالی که تفاوت هایی میانشان به چشم می خورد. چاه آسانسور همان بخشی است که کابین آسانسور در آن حرکت می کند، اما چاهک به قسمت پایین چاه گفته می شود که تجهیزاتی نظیر ضربه گیر، وزنه تعادل، پایه ریل راهنما و موارد این چنینی در آن قرار دارد. این همان فضایی است که تعمیرکاران و افراد کارشناس در آن به سرویس می پردازند. در واقع چاهک بخشی از کل یک چاه محسوب می شود.

حتما مشاهده کنید: بازسازی آسانسور در تهران

پوشش دیوار چاه آسانسور
پوشش دیوار چاه آسانسور

نکات مهم در خصوص پوشش دیوار چاه آسانسور

در خصوص تعیین ضخامت دیوار چاه آسانسور باید گفت فضای چاه آسانسور با دیوارهای اضطراری و درب طبقات محصور می شود. برای حرکت راحت آسانسور در مسیر چاه، دیوارهای آن باید کاملا صاف شده و هیچ انحنایی در آن وجود نداشته باشد. ضمنا هیچ چیز به جز کابین آسانسور و متعلقات آن نباید در چاه وجود داشته باشد؛ مانند تاسیسات ساختمان که متاسفانه در سال های اخیر آسیب های مالی و جانی زیادی به بار آورده است.

دیوارهای چاله آسانسور اکثرا باید پوششی از پلاستر سیمان داشته باشند که عاری از هر گونه درز و شکاف است. در صورت گچی بودن پوشش، رنگ کردن آن هرگز نباید فراموش شود. این نکات برای دیوار چاه آسانسور نیز مانند چاه صدق می کند.

ابعاد چاله آسانسور باید چه قدر باشد؟

برای تعیین ابعاد چاله آسانسور باید عواملی مانند تعداد و ابعاد خود آسانسور را در نظر داشت. معمولا برای به دست آوردن این ابعاد، ابعاد خود آسانسور را به دست آورده و از هر سمت حدود 20 سانتی متر هم بیشتر در نظر می گیرند. این برای چاهک آسانسور از هر سمت به 30 سانتی متر می رسد. البته این مقادیر همه میانگین هستند و باید به نوع و سرعت آسانسورها نیز دقت داشت. افراد حاذق در شرکت کیهان گستر مانا، شما را در این زمینه راهنمایی خواهند کرد.

چاه آسانسور چیست؟

در زمان نصب آسانسور باید فضایی به وجود بیاید که آسانسور بتواند در بین طبقات حرکت کند که اصطلاحا به آن چاه آسانسور گفته می شود. ابعاد این فضا باید طوری باشد که کابین آسانسور و تجهیزات مرتبط با آن به سادگی در آن قرار گرفته و فضای کافی برای نصب را داشته باشند. پس توجه به ظرفیت آسانسور امری مهم است. در عین حال، این فضا باید کمترین خرابی را برای خود آسانسور در دراز مدت به وجود آورد.

بنابراین چاله آسانسور که به آن چاه یا شفت آسانسور هم گفته می شود، تونلی عمودی است که از پی یا کف طبقه آخر که آسانسور تا آن پایین می رود، تا سقف موتور خانه یا همان آخرین طبقه ای که آسانسور تا آن بالا می رود، گفته می شود. آسانسور و تجهیزات آن باید به درستی و با رعایت اصول در آن قرار گیرند.

حتما مشاهده کنید: سرویس آسانسور در تهران

ضخامت دیوار چاه آسانسور
ضخامت دیوار چاه آسانسور

حتما مشاهده کنید: قوانین سرویس و نگهداری آسانسور

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی در مورد ابعاد و ضخامت دیواره چاه آسانسور در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شدید، این دیواره باید از اصول و استانداردهای خاصی پیروی کند تا از نظر ایمنی و کارایی مشکلی نداشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *