ماده ۵۶ قانون آسانسور

ماده ۵۶ قانون آسانسور


در زندگی شهرنشینی عصر حاضر اغلب خانه‌ها از شکل ویلایی خود فاصله گرفته و پیش به سوی آپارتمان نشینی می‌روند. آسانسور از ضروریات ساختمان‌ها و آپارتمان‌هایی است که بیش از ۳ یا ۴ طبقه دارند تا رفت و آمد و دسترسی افراد را به طبقات مختلف آسان نماید. اما در این بین اختلافات و مشکلاتی نیز در خصوص هزینه‌های نصب، تعمیر و نگهداری آسانسور میان ساکنان آپارتمان به وجود می‌آید. بر همین اساس قوانینی جهت استفاده از آسانسور وضع گردیده که از جمله آنها می‌توان به ماده ۵۶ قانون آسانسور اشاره کرد. بر اساس این ماده استفاده از آسانسور به منظور حمل نخاله‌ها و مصالح ساختمانی، اسباب کشی و… ممنوع است. مدیر ساختمان یا سرایدار وظیفه نظارت بر این امر را داشته و در صورت سرپیچی ساکنین بایستی از انجام آن ممانعت نماید.

ماده 56 قانون تملک آپارتمانها در واقع با هدف پیشگیری از بروز استهلاک قطعات آسانسور و همچنین جلوگیری از بروز صدمات و حوادث احتمالی وضع گردیده است. در این مقاله به بررسی کامل ماده 56 قانون آسانسور پرداخته و در خصوص کاهش مشکلات و خسارات احتمالی راهکارهایی را معرفی می‌نماییم.

بررسی استثنائات مربوط به ماده ۵۶ قانون آسانسور

در راستای رعایت قانون آسانسور و ماده 56 بایستی اقداماتی را اتخاذ کرد تا از این سیستم نقلیه عمومی استفاده ایمن و بدون خطر گردد. مثلاً ممکن است مدیر ساختمان در ازای اسباب کشی با آسانسور، تصمیم بگیرد که هزینه شارژ آسانسور را برای متقاضی افزایش دهد. همچنین ممکن است توافقی میان مدیر و دیگر ساکنین آپارتمان انجام شود که بر اساس آن در صورت بروز خسارت یا صدمه به آسانسور، کلیه هزینه‌های بازسازی و تعمیر بر عهده متقاضی اسباب کشی باشد.

هرچند که این راهکار در ابتدا راه حل مناسب و ساده‌ای است اما در صورت عدم دقت و احتیاط کافی در حمل اثاثیه، امکان دارد مشکلات پیشین آسانسور نیز به شکل ناگهانی بروز کرده و کلیه هزینه‌های به وجود آمده بر عهده متقاضی اسباب کشی محول شود.

ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمانها
ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمانها

بررسی نکات ایمنی حمل بار توسط آسانسور

بر اساس ماده ۵۶ قانون آسانسور باید متذکر شد که آسانسورهای حمل مسافر به منظور جابجایی و حمل بار طراحی نشده و چنین استفاده‌ای ممنوع است. البته چنانچه در آپارتمان تنها آسانسور جهت حمل مسافر وجود داشته باشد با رعایت برخی نکات ایمنی می‌توان به صورت زیر عمل کرد:

  • در زمان جابجایی لوازم کم وزن و کوچک که قابل حمل با دست هستند بایستی احتیاط لازم صورت گرفته تا از برخورد آنها با دکور درون آسانسور پیشگیری شود.
  • به منظور جلوگیری از صدمه به آسانسور و رعایت نکات ایمنی بهتر است حمل لوازم سنگین مانند مبلمان، یخچال، گاز، لباسشویی و… به افراد متخصص در حمل بار واگذار شوند.
  • جهت جابجایی و حمل جعبه‌های کوچک و سبک بهتر است آنها را با دقت در کف آسانسور چیده و دور از درب و لبه‌ها قرار دهید.
  • هنگام حمل لوازم حتماً به ظرفیت آسانسور توجه کرده و از حمل بیش از ظرفیت مجاز خودداری شود.

به طور کلی بهترین و ایمن‌ترین روش جهت اسباب کشی و حمل لوازم حجیم و سنگین استفاده از آسانسورهای مخصوص بار است. این امر ضمن حفظ ایمنی آسانسور و پیشگیری از بروز خسارت، ضامن حفظ سلامتی افراد استفاده کننده نیز خواهد بود.

حتما مشاهده کنید: نوسازی کابین اسانسور

بررسی ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمانها

بر اساس ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمانها ساکنین ساختمان وظیفه دارند هزینه‌های مستمر و همچنین هزینه‌هایی که جهت حفظ و نگهداری بخش‌های مشاع ساختمان از جمله آسانسور به وجود می‌آید را پرداخت نمایند.

بر اساس تبصره این ماده چنانچه طبق قرارداد یا اجاره نامه هزینه‌های مشاع بر عهده مالک باشد و وی از پرداخت آن خودداری کند مستاجر مجاز است که از محل اجاره ماهانه اقدام به پرداخت هزینه‌های مزبور نماید. همچنین اگر پرداخت هزینه‌های مشاع بر عهده شخص استفاده کننده باشد و از پرداخت آن خودداری نماید، مدیر ساختمان می‌توانند ضمن مراجعه به مستاجر، به مالک واحد مسکونی نیز مراجعه کنند.

حتما مشاهده کنید: سرویسکار آسانسور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *