تاییدیه آسانسور

تاییدیه آسانسور


اخذ استاندارد آسانسور یکی از کارهای مهمی است که هنگام نصب آسانسور باید توسط مالکان انجام شود. دریافت تاییدیه آسانسور به این معنی است که کارکرد آن صحیح است و پس از نصب اولیه می‌تواند بدون مشکل فنی شروع به کار کند. درواقع تاییدیه استاندارد آسانسور به مجموعه‌ای از قوانین گفته می‌شود که برای حفاظت از جان مردم و ایمنی آسانسورها تعیین شده است. قوانینی که رعایت نکردن آن ها ممکن است منجر به سقوط آسانسور و به بار آمدن خسارت‌های مالی و جانی سنگینی شود. به همین خاطر بهتر است با نحوه استعلام استاندارد آسانسور آشنا شوید و بدانید که تاییدیه آسانسور چیست؟

استعلام آسانسور چیست؟

متأسفانه در گذشته به خاطر نبود تاییدیه آسانسور در ساختمان‌های مسکونی و تجاری، آسانسورها تلفات بسیاری را به همراه داشتند. به همین خاطر در سال ۷۳ استاندارد ملی ایران بخشی را به عنوان استعلام تاییدیه آسانسور اختصاص داد و حدود ۱۰ سال بعد رعایت قوانین و استانداردهای مربوط به آسانسور الزامی شد. زمانی که یک آسانسور دارای استانداردهای مطابق با قانون باشد و شاخص‌های امنیتی را رعایت کند. درواقع به‌خوبی می‌تواند از سلامت و ایمنی مسافران محافظت کند و آن موقع است که می‌گوییم این آسانسور دارای تاییدیه و استانداردهای لازم است.

در حال حاضر موسسه ملی استاندارد در مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان، بندی را اضافه کرده و از مالکان خواسته است که برای نصب آسانسور حتماً تاییدیه و استاندارد آن را دریافت کنند. درصورتی‌که آسانسور مربوطه دارای استانداردهای موجود در قانون موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نباشد، مورد تایید نیست و ایمنی آن به‌هیچ‌وجه تایید نمی‌گردد.

مالکانی که قصد نصب آسانسور را دارند، می‌توانند از طریق نصاب‌ها و فروشندگان آسانسور که دارای صلاحیت هستند، استاندارد آسانسور را دریافت کنند. زیرا موسسه استاندارد شرکت‌هایی را به عنوان امین خود تأمین کرده و به آن ها صلاحیت اعطای استاندارد آسانسور را داده است. بنابراین شما باید بدانید به چه فروشگاه‌ها و نصابانی مراجعه می‌کنید.

حتما مشاهده کنید: شرکت تعمیر و نگهداری آسانسور

استعلام استاندارد آسانسور
استعلام استاندارد آسانسور

نحوه استعلام استاندارد آسانسور

استعلام شناسه ملی آسانسور ، برای کسب اطلاعات دقیق درباره ایمنی آسانسور است تا استفاده از آن منجر به صدمات جانی و مالی نشود. با توجه به ضروری بودن دریافت تاییدیه برای آسانسور، استفاده از آسانسورهایی که استاندارد نیستند امکان‌پذیر نیست. رعایت این قانون باعث شده تا در سال‌های اخیر میزان تلفات و حوادث هنگام استفاده از آسانسور تا حد زیادی کاهش پیدا کند. بعدازاینکه مالکان برای راه‌اندازی آسانسور موفق به دریافت استاندارد شدند، فقط پس از دریافت تاییدیه می‌توانند مجوز پایان کار خود را از شهرداری بگیرند. ازآنجاکه استاندارد دریافتی یک استاندارد اولیه است و تاریخ انقضای آن فقط یک سال هست، متقاضیان باید به‌صورت دوره‌ای بازرسی‌های لازم را انجام دهند و مرتب برای دریافت و استعلام تاییدیه استاندارد آسانسور اقدام نمایند. دو روش برای دریافت تاییدیه استاندارد آسانسور وجود دارد که در این قسمت به آن ها اشاره می‌کنیم.

استعلام استاندارد اسانسور با پیامک

پیگیری استاندارد آسانسور یک روش بسیار ساده دارد. با توجه به اینکه بعد از سال ۹۶ در تمام آسانسورها یک پلاک به عنوان پلاک شناسه آسانسور نصب می‌شود، کاربران و مالکان ساختمان می‌توانند این شماره پلاک را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند و از طریق سامانه پیامکی سازمان استاندارد، کلیه مشخصات مربوط به شرکت بازرسی، نام شرکت، مشخصات فروشنده، تاریخ انقضای تاییدیه و … را دریافت نمایند. توجه داشته باشید که استعلام گواهی استاندارد آسانسور از طریق روش ارسال پیامک بسیار ساده است. اما حتماً باید کدی که به عنوان  شناسه ملی آسانسور ارسال می‌کنید، یک کد ۱۰ رقمی باشد. این کد فقط در صورتی در اختیار مالکان و شرکت‌ها قرار می‌گیرد که بازرسی‌های لازم انجام شده باشد و آسانسور مربوطه دارای استانداردها و تاییدیه ایمنی باشد.

استعلام استاندارد آسانسور اینترنتی

دومین روش برای استعلام بازرسی آسانسور استفاده از سایت isiri.gov.ir است. این سایت که درواقع سامانه الکترونیکی مدیریت بازرسی آسانسور است به کاربران این اجازه را می‌دهد تا از طریق آن وضعیت تاییدیه آسانسور خود را بررسی کنند.

  • متقاضیان بعد از ورود به این سایت می‌توانند نام استان مدنظر خود را پیدا کنند.
  • سپس از طریق وارد کردن شناسه ملی آسانسور و سایر مشخصات مانند شماره پروانه ساختمان یا محل نصب آسانسور که از آن ها خواسته می‌شود، وضعیت استاندارد آسانسور را استعلام بگیرند.

کلیه اطلاعات مربوط به تاریخ انقضای تاییدیه، تاریخ انقضای گواهینامه شرکت فروشنده، نوع آسانسور، نام، تلفن و آدرس شرکت بازرسی یا شرکت فروشنده در این وب‌سایت موجود است. اما مهم‌ترین اطلاعاتی که متقاضیان باید در سایت وارد کنند، شامل شناسه ملی آسانسور می‌شود. اگر هنوز نمی‌دانید شناسه ملی آسانسور چیست، بخش بعدی را حتماً مطالعه کنید.

حتما مشاهده کنید: بازسازی آسانسور در تهران

پیگیری استاندارد آسانسور
پیگیری استاندارد آسانسور

شناسه ملی آسانسور چیست؟

شناسه ملی آسانسور یک کد منحصربه‌فرد و ۱۰ رقمی است که به‌صورت یکتا برای هر آسانسور تعریف می‌شود. زمانی که یک آسانسور مورد بازرسی قرار می‌گیرد درصورتی‌که استانداردهای لازم را داشته باشد، یک کد ۱۰ رقمی از سامانه مدیریت بازرسی آسانسور دریافت می‌کند. این کد برای هر آسانسور متفاوت است و به‌صورت یک پلاک در کابین آسانسور نصب می‌شود.

انواع استاندارد آسانسور کدم‌اند؟

حالا که با نحوه دریافت استعلام تاییدیه آسانسور آشنا شدید، بهتر است بدانید انواع آسانسور کدم‌اند و چگونه باید برای دریافت آسانسور اقدام نمایید. انواع استاندارد آسانسور عبارت‌اند از:

1. استاندارد اولیه

استاندارد اولیه آسانسور پس از نصب آن دریافت می‌شود. زمانی که آسانسور در ساختمان نصب شود. کارشناسان برای بازرسی‌های اولیه مراجعه می‌کنند و پس از بررسی نکات ایمنی و عملکرد صحیح آسانسور، استاندارد اولیه را برای آسانسور صادر می‌کنند.

2. استاندارد ادواری

استاندارد ادواری آسانسور در فواصل زمانی یک ساله انجام می‌شود. در بخش‌های پیش اشاره کردیم که تاریخ انقضای گواهی استاندارد اولیه، فقط یک سال است. بنابراین در بازه‌های زمانی یک ساله، کارشناسان باید به محل نصب آسانسور مراجعه نمایند و درصورتی‌که خدمات سرویس و نگهداری آن در طول یک سال مورد تایید باشد، نمونه گواهی استاندارد آسانسور به‌صورت ادواری برای مالکان صادر می‌شود. البته دریافت استاندارد ادواری الزامی نیست. اما اکثر مالکان و ساکنین ساختمان‌های دارای آسانسور برای رعایت نکات فنی و حفظ ایمنی جان ساکنان این کار را انجام می‌دهند.

حتما مشاهده کنید: تعرفه سرویس و نگهداری آسانسور سال 1403

استعلام گواهی استاندارد آسانسور
استعلام گواهی استاندارد آسانسور

مراحل دریافت تاییدیه آسانسور

ثبت‌نام استاندارد آسانسور دارای مراحل مختلفی است و افرادی که پس از نصب و راه‌اندازی کامل، برای
ثبت‌نام استاندارد آسانسور تهران یا شهرهای دیگر اقدام می‌کنند، باید حتماً مراحل زیر را انجام دهند.

  • جمع‌آوری مدارک لازم مانند کپی کارت ملی متقاضی، کپی صفحه اول پروانه ساختمان و ارسال آن ها برای شرکت طرف قرارداد
  • ثبت‌نام اینترنتی در سامانه اخذ استاندارد آسانسور مرحله دیگری است که متقاضیان باید انجام دهند. ثبت‌نام بازرسی آسانسور باید حتماً از طرف شرکت طرف قرارداد انجام پذیرد. در غیر این صورت تایید نمی‌شود.
  • در مرحله بعدی پس از تایید ثبت‌نام استاندارد آسانسور، یک کد رهگیری و نام شرکت بازرسی آسانسور ارسال می‌شود.
  • پرداخت مبلغی به عنوان هزینه دریافت استاندارد آسانسور نیز ضروری است که البته این هزینه باید از جانب کارفرما پرداخت شود. در عوض شرکت نیز باید محاسبات نقشه و همچنین فرم مهندس ناظر را به همراه مدارک لازم برای شرکت ناظر ارسال نماید.
  • در این مرحله کارفرما می‌تواند از شرکت بازرسی یک نوبت بگیرد تا ناظران و کارشناسان شرکت بازرسی برای بررسی آسانسور مراجعه نمایند.
  • کارفرما می‌تواند با نشان دادن کد رهگیری آسانسور، کلیه مراحل مربوط به بررسی و رفع مشکلات آسانسور را توسط ناظران و کارشناسان پیگیری نماید. در صورت وجود مشکل شرکت طرف قرارداد حتماً باید مشکلات آسانسور را برطرف کند تا بتواند مراحل بعدی مانند عقد قرارداد، سرویس و نگهداری آسانسور را تکمیل نماید.
  • مرحله بعدی ارسال قرارداد، خدمات نگهداری و سرویس آسانسور به همراه بیمه برای شرکت بازرسی است.
  • در آخرین مرحله نیز شرکت بازرسی، تایید استاندارد آسانسور را صادر می‌کند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت تاییدیه آسانسور

دریافت تاییدیه برای آسانسور دارای مراحل پیچیده‌ای است و گرفتن گواهی مربوط به استاندارد یکی از کارهایی است که حتماً باید بر اساس قوانین و مقررات مربوطه باشد. چراکه ممکن است به خاطر عدم آگاهی از قوانین، استاندارد آسانسور تایید نشود و متقاضیان دچار مشکل شوند. بهتر است بیش از ارائه مدارک برای دریافت تاییدیه با شرکت طرف قرارداد صحبت کنید تا اگر آسانسور مشکلی دارد، برطرف شود. به این صورت راحت‌تر می‌توانید گواهینامه استاندارد آسانسور را دریافت نمایید. بهتر است مدارک لازم را نیز به‌صورت کامل و دقیق آماده کنید. زیرا یکی از دلایل عدم تایید گواهی استاندارد نداشتن مدارک کافی است. این مدارک عبارت‌اند از:

  • فرم بازرسی استاندارد
  • فرم تاییدیه ناظر ساختمان
  • کپی پروانه ساختمان
  • کپی قرارداد با شرکت نصاب
  • نقشه و محاسبات آسانسور
  • بیمه‌نامه آسانسور
  • فرم تکمیل شده شماره ۶

مدت زمان دریافت تاییدیه آسانسور

معمولاً پروسه دریافت تاییدیه آسانسور، یک پروسه زمان‌بر است. به‌خصوص اگر متقاضیان شخصاً برای دریافت استاندارد و تاییدیه اقدام کنند. اگر درخواست به‌صورت شخصی باشد، شرکت بازرسی در مراحل متعدد اقدام به ارسال کارشناسان و ناظران برای بررسی مشکلات فنی و ایمنی آسانسور می‌کند و همین باعث می‌شود تا پروسه اخذ استاندارد آسانسور طولانی شود. درصورتی‌که متقاضیان از مشاوران و متخصصان در این زمینه کمک بگیرند، می‌توانند چک لیست موارد بازرسی استاندارد را خودشان بررسی و رعایت کنند. در این صورت مدت زمان دریافت تاییدیه اولیه نهایتاً ۲۰ تا ۳۵ روز خواهد بود و برای دریافت استاندارد ادواری نیز می‌توانند بین ۱۰ تا ۳۰ روز این کار را انجام دهند.

به‌طورکلی زمان دریافت گواهینامه استاندارد آسانسور به کارهای ساختمانی بستگی دارد که کارفرماها انجام می‌دهند. البته کارهای شرکت بازرسی نیز ممکن است بر کوتاه شدن یا طولانی شدن زمان اخذ گواهینامه تأثیر داشته باشد.

حتما مشاهده کنید: هزینه تعمیر موتور آسانسور

استعلام بازرسی آسانسور
استعلام بازرسی آسانسور

موارد مربوط به استاندارد آسانسور

ممکن است این سؤال برای شما مطرح شود که چه مواردی شامل استاندارد آسانسور می‌شوند و بازرسان برای صدور استاندارد آسانسور به چه نکاتی توجه می‌کنند؟

مواردی که جزو شرایط استاندارد آسانسور هستند و هنگام بازرسی توسط کارشناسان مورد توجه قرار می‌گیرند، بسیار زیاد هستند. ما در این قسمت به برخی از مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم.

  • ضد حریق بودن آسانسور
  • داشتن الزامات مربوط به‌سرعت حرکت آسانسور
  • سالم بودن درب آسانسور و باز و بسته شدن به‌موقع توسط سیستم شناسایی درب
  • ایمنی درب آسانسور
  • رعایت فاصله سقف آسانسور تا دیوار
  • بررسی عملکرد قفل درب
  • رعایت کیفیت قفل و ریل آسانسور
  • دارا بودن تهویه
  • دارا بودن پاراشوت یا همان ترمز ایمنی
  • متناسب بودن محل استفاده با ظرفیت آسانسور
  • احساس راحتی مسافران و حس امنیت در آسانسور
  • دارا بودن سیستم زنگ هشدار
  • مجهز بودن به ضربه‌گیرهای پایین آسانسور
  • روشنایی موتورخانه
  • تست تجهیزات مانند پلمپ گاورنر، کلیدهای حرارتی، تابلو و تجهیزات موجود در موتورخانه

چگونه تاییدیه آسانسور بگیریم؟

اگر بخواهیم یک پاسخ ساده به این سؤال بدهیم، باید این نکته را بگوییم که بر اساس قانون کار مصوب شهرداری، کلیه سازندگان و مالکان پس از پایان یافتن پروژه، باید مجوزی به عنوان پایان کار دریافت کنند. اما اگر ساختمان آن ها دارای آسانسور باشد، بدون گرفتن تاییدیه آسانسور، نمی‌توانند پایان کار بگیرند.

تاییدیه آسانسور هم توسط اداره کل استاندارد استان صادر می‌شود. البته در حال حاضر این اداره وظایف خود را به عهده شرکت‌های تابع قرار داده است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شهرداری منطقه خود برای دریافت تاییدیه اقدام کنند. لازم به ذکر است که دریافت تاییدیه آسانسور باید از جانب شرکت‌های دارای پروانه طراحی و مونتاژ از جانب سازمان صنعت معدن و تجارت انجام شود. زیرا امکان دریافت استاندارد آسانسور توسط افراد حقیقی و حقوقی وجود ندارد. در بخش‌های پیش درباره انواع استاندارد آسانسور و روش‌های استعلام استاندارد آسانسور صحبت کردیم. در ضمن باید این نکته را بدانید که ایمن بودن آسانسور با داشتن گواهینامه استاندارد متفاوت است.

گواهی استاندارد همان مدرکی است که پس از ایمن‌سازی آسانسور از طریق سازمان مربوطه صادر می‌شود. اما دارا بودن این مدرک به معنای ایمن بودن آسانسور نیست. زیرا هرگونه خرابی یا مشکل در طول مدت یک سالی که از زمان تاییدیه آسانسور باقی‌مانده، می‌تواند باعث پایین آمدن سطح ایمنی شود و آسانسور مجدداً به بازرسی نیاز داشته باشد.

حتما مشاهده کنید: مدت زمان سرویس آسانسور

کلام پایانی

تاییدیه استاندارد آسانسور مدرکی است که نشان می‌دهد یک آسانسور ایمنی کافی برای استفاده در ساختمان‌های مسکونی و تجاری را دارد. برای دریافت این مدرک و استعلام تاییدیه آسانسور، دو روش پیامکی و اینترنتی وجود دارد که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره نحوه دریافت استاندارد آسانسور، می‌توانید با پشتیبانی سایت تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *