آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند

آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند


با توجه به اینکه زندگی در آپارتمان و ساختمان‌های بلند و شلوغ به قوانین مشخصی نیاز دارد، فردی را به عنوان مدیر ساختمان انتخاب می‌کنند تا بر اجرای درست و به موقع این قوانین نظارت داشته باشد. فرد منتخب یا مدیر ساختمان اختیارات زیادی دارد و در برقراری نظم ساختمان نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. شاید برایتان سوال شود که آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند؟ برای پاسخ به این پرسش باید گفت یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر ساختمان مربوط به آسانسور است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در صورت هر نوع اتفاق غیرمنتظره یا مشکلی که به آسانسور لطمه بزند، مدیر ساختمان می‌تواند آسانسور را قطع کند. در واقع قطع آسانسور توسط مدیر ساختمان امری امکان‌پذیر است که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می‌دهیم.

وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور

برای اینکه مطمئن شوید که آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند، توصیه می‌کنیم مسئولیت مدیر ساختمان در مورد آسانسور را مورد بررسی دقیق قرار دهید. در برخی از موارد خاص مدیر ساختمان می‌تواند آسانسور را قطع کند و این موضوع یکی از قوانین مربوط به آپارتمان‌نشینی است.

از آنجایی که آسانسور در آپارتمان‌های بلند نقش مهمی دارد و رفت و آمد ساکنین ساختمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مدیر ساختمان در حفظ و نگهداری از آن تمام تلاش خود را به کار می‌برد. برای مثال اگر افراد برای جابجایی وسایل یا حمل بار از آسانسور استفاده کنند، بدون شک آسانسور آسیب می‌بیند.

در چنین شرایطی مدیر ساختمان می‌تواند برای قطع کردن آن دست به کار شود تا از آسیب به آسانسور جلوگیری کرده باشد. البته قطع کردن آسانسور بدون دلیل موجه نیز امری قابل قبول نیست بلکه مدیر ساختمان تنها در 2 صورت می‌تواند آسانسور را قطع کند که در بخش‌های بعدی آنها را توضیح می‌دهیم.

حتما مشاهده کنید: جریمه حمل بار با آسانسور

وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور
وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور

عدم پرداخت شارژ ساختمان توسط ساکنین

اگر ساکنین ساختمان شارژ خود را پرداخت نکنند، مدیر ساختمان می‌تواند آسانسور را قطع کند. بنابراین در پاسخ به این پرسش که آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند، باید گفت بله در صورت عدم پرداخت شارژ ساختمان مدیر می‌تواند آسانسور را قطع کند.

یکی از وظایف مدیر ساختمان در ساختمان وضعیت تعمیر و نگهداری آسانسور است و هر نوع تعمیر یا بررسی کردن وضعیت آسانسور با هزینه‌هایی همراه خواهد بود. بنابراین اگر ساکنین شارژ خود را به موقع پرداخت نکنند، مدیر ساختمان نمی‌تواند آسانسور را چک کند و این امر می‌تواند خطرآفرین باشد.

در صورتی که فردی حق شارژ خود را پرداخت نکند، مدیر ساختمان حتی می‌تواند از طریق مراجع قانونی نیز اقدامات لازمه را انجام دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن به این پرونده رسیدگی شود. در ادامه اگر فرد مورد نظر همچنان حق شارژ خود را پرداخت نکند، مدیر ساختمان می‌تواند او خدمات مشترک همانند آسانسور را قطع کند.

حتما مشاهده کنید: قانون استفاده از اسانسور برای اسباب کشی

خطرناک بودن استفاده از آسانسور

علاوه بر مورد ذکر شده، مدیر ساختمان در حالت دیگری نیز می‌تواند آسانسور را قطع کند که این موضوع به سلامت ساکنین ساختمان مرتبط است. اگر آسانسور با خرابی مواجه باشد و یا اینکه از زمان آخرین بازرسی آن مدت زیادی بگذرد، مدیر ساختمان می‌تواند آن را قطع کند تا از جان ساکنین محافظت کرده باشد.

نگهداری و استفاده از آسانسور نیز باید طبق قوانین و استانداردهای مشخصی انجام شود. در صورتی که هر یک از اصول مهم رعایت نشوند، بدون شک استفاده کردن از آسانسور اشتباه است و عواقبی به همراه دارد. بنابراین مدیر ساختمان در چنین شرایطی برای حفاظت از جان ساکنین ساختمان، آسانسور را قطع می‌کند.

توجه داشته باشید تعمیر و تعویض قطعات مصرفی آسانسور و رسیدگی به وضعیت آن نیز جزء وظایف مدیر ساختمان است، به همین دلیل او می‌تواند در صورت صلاحدید خود تا زمان اصلاح آسانسور، این وسیله را قطع کند.

قطع اسانسور توسط مدیر ساختمان
قطع اسانسور توسط مدیر ساختمان

حتما مشاهده کنید: سرویس ماهیانه آسانسور

سخن آخر

همان‌طور که در این راهنما توضیح دادیم، مدیر ساختمان برای کنترل نظم و انضباط ساختمان انتخاب می‌شود و وظایف مختلفی بر عهده دارد که یکی از وظایف اصلی او نظارت بر کیفیت آسانسور است. در صورتی که آسانسور خراب باشد و جان ساکنین در معرض خطر قرار بگیرد، مدیر ساختمان می‌تواند آسانسور را قطع کند تا سلامت ساکنین را حفظ کرده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *