کدهای خطای آسانسور

کدهای خطای آسانسور


آسانسور به عنوان یک سیستم برقی پر استفاده در طول دوره های مختلف به تعمیر و سرویس نیاز دارد تا بتواند عملکرد مناسبی را از خود بروز دهد. راهکار های مختلفی برای عیب یابی آسانسور وجود دارد که چک کردن کدهای آسانسور به وسیله ال سی دی برد اصلی تابلو فرمان، کاربردی ترین شیوه است. برای برطرف کردن کدهای خطای آسانسور و پیغام های تابلو فرمان، لازم است به موتورخانه یا اتاق آسانسور مراجعه نمایید. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با لیست خطاهای تابلو فرمان آسانسور آشنا شوید.

خطاها و پیغام های تابلو فرمان آسانسور

در ساختار آسانسور قطعات و تجهیزات فراوان و پیچیده ای وجود دارد که برای شناسایی کدهای آسانسور و عیب یابی آن در زمان ایجاد خطاها، باید تعمیرکار آسانسور با عملکرد و وظیفه هریک آشنا باشد. یکی از مهمترین تجهیزات هر آسانسوری تابلو فرمان آن است که در انواع مختلف توسط شرکت های گوناگون تولید می شود و خطایابی در آن ها باهم متفاوت است.

تمام قطعات آسانسور به تابلو فرمان وصل هستند و وظیفه آن تجهیز کنترل تمامی قطعات است. بر روی تابلو فرمان یک LCD وجود دارد که به وسیله آن ارور آسانسور نمایش داده می شود. معمولا LCD تابلو فرمان کوچک است و کدهای آسانسور روی آن به صورت کدهای عددی یا خلاصه متنی نمایش داده می شود؛ علاوه بر این این کدهای خطای در دفترچه راهنمای هر تابلو فرمان درج شده اند، اما گاهی اوقات پیدا کردن این کدها سخت است.

گاهی خطاها و پیغام های تابلو فرمان آسانسور با دلیل اصلی خطا تفاوت دارد که برای حل این مشکل باید از متخصصان شرکت سازنده تابلو فرمان کمک گرفت. چنانچه با امور فنی آسانسور آشنا نیستید و تجربه ای در این زمینه ندارید، نباید به صورت خودسرانه آسانسور را دستکاری کنید.

حتما مشاهده کنید: هزینه سرویس ماهیانه آسانسور

لیست خطاهای تابلو فرمان آسانسور
لیست خطاهای تابلو فرمان آسانسور

لیست خطاهای تابلو فرمان آسانسور

هنگامیکه دستگاه با ایرادی مواجه می شود، تابلو فرمان آن خطا را به شکل کدهای خطای آسانسور روی LCD نمایش می دهد که این مسئله برای جلوگیری از ایجاد مشکل جدی در آسانسور و عیب یابی آن بسیار موثر است.

همانطور که بیان شد کدهای خطای آسانسور در هر تابلو فرمان با تابلو فرمان دیگر متفاوت است و هر تابلو فرمانی می تواند کدهای مخصوص خود را داشته باشد، اما در اینجا مهمترین کدهای آسانسور را به صورت لیست خطاها آورده ایم:

  • ارور DOOR IS OPEN 401-FL G MU01 MD01 : علت این کد می تواند به قطع شدن ارتباط دو شاخه درب طبقات و قطعی در سوئیچ های قارچی ته چاه و گاورنر بالا و پایین و سوئیچ های قسمت بالا و پایین مربوط باشد.
  • ارور SAFTY_/_EO420-FL3MU08MD08: این کد خطا به ۳ دلیل رخ می دهد یکی قطع شدن یکی از سوئیچ های سمت بالا و پایین و قارچی ته چاه و گاورنر بالا و پایین، دیگری خراب شدن فیوز ۱۱۰ ولت و متصل نبودن رابط دوشاخه آسانسور
  • ارور OPENING ERROR E8-FL3 MU07MD07 : این ارور ممکن است به دو دلیل ایجاد شود، یکی ضعف موتور که توانایی بازکردن کمان درب را ندارد و دیگری چسبیدن لته های کابین به کف که جلوی از باز و بسته شدن درب را می گیرد.
  • DOOR OPEN-FL6MU13MD13 : دیر باز شدن درب آسانسور یا قرار نگرفتن دو شاخه یکی از درب ها در محل خود
  • ارور ERROR Main : فعال شدن غیر عادی یا غیر فعال شدن همه ورودی ها
  • ارورon Error 71 : قطع مدار ایمنی از نقطه 71 در زمان حرکت آسانسور
  • ارور on Error68 : قطع مدار ایمنی از نقطه ۶۸ در زمان حرکت آسانسور
  • ارور on Error66 : قطع مدار ایمنی از نقطه ۶۶ در زمان حرکت دستگاه
  • ارور Error Contactor : ایراد در تیغه کمکی کنتاکتورها
  • ارور Error FTO : فعال شدن سنسور حرارتی موتور به علت داغ شدن موتور
  • ارور Error Crv and Mrv : فعال شدن همزمان رویزیون های کابین و تابلو
  • ارور Error Travel : مرتبط با حرکت آسانسور
  • ارور Error Ca1 and Can : فعال شدن همزمان حسگرهای اضطراری دورانداز
  • ارور Direction Fault: اشتباه در اتصال Can و Ca1
  • ارور Fault Bypass Safety : پل شدن مدار ایمنی
  • ارور Closing Time out : دیر شدن بسته شدن درب

حتما مشاهده کنید: نمونه قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور سندیکا

اهمیت عیب یابی تابلو فرمان چیست؟

عیب یابی لیست خطاهای تابلو فرمان آسانسور، بسیار مهم است؛ زیرا این تابلو مغز متفکر سیستم آسانسور محسوب می شود و کنترل کننده اصلی عملکرد دستگاه است. انجام عیب یابی تابلو فرمان به تخصص ویژه ای نیاز دارد؛ زیرا این تابلو دارای مدار و الگوریتم های پیچیده ای است که در زمان بروز ایراد، علائم و خطاهایی را نشان می دهد که فقط تعمیرکاران ماهر و متخصص قادر به تشخیص آن ها هستند. در نتیجه پیشنهاد می شود که رفع خطای آسانسور را تنها به تکنسین های متخصص در این زمینه بسپارید.

عيب يابي لیست خطاهای تابلو فرمان آسانسور
عيب يابي لیست خطاهای تابلو فرمان آسانسور

حتما مشاهده کنید: سرویسکار آسانسور در تهران

جمع بندی

ما در این مطلب به بررسی کدهای خطای آسانسور پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید این کدها در تابلو فرمان آسانسور نمایش داده می شوند و هریک نشان دهنده یک ایراد خاص در آسانسور است که باید توسط تعمیرکاران برطرف شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *