هزینه اسانسور برای هر طبقه

هزینه اسانسور برای هر طبقه


مردم برای تقسیم هزینه آسانسور برای هر طبقه از روش های گوناگونی استفاده می کنند. این روش ها با وجود این که از قانون پیروی نمی کنند و توصیه می شود طبق قانون سندیکا پیش برویم، اما به صورت توافقی میان اعضای یک ساختمان انجام می گیرد و ایرادی ندارد. از جمله روش های عرف باید به پرداخت دو برابری مالکان طبقه دوم نسبت به طبقه اول در زمان راه اندازی و نصب آسانسور اشاره کرد که این برای دیگر طبقات نیز صدق می کند.

برخی ساختمان های چهار طبقه و قدیمی با مشکلاتی مانند دسترسی سخت برای افراد مسن، معلولین و کودکان همراه هستند. نصب آسانسور در عین گره گشا بودن مشکل، بعضا می تواند چالش برانگیز هم باشد. یکی از مشکلاتی که بحث و انتقاد را میان اهال یک ساختمان به همراه دارد، تقسیم هزینه آسانسور برای هر طبقه است. این موضوع به برخی عوامل هم وابسته است که در این مطلب به صورت اختصاصی به هزینه تعمیر آسانسور برای هر طبقه اشاره می شود.

قانون تقسیم هزینه آسانسور برای هر طبقه

امروزه استفاده از آسانسور به امری ضروری برای ساختمان ها تبدیل شده و خریداران و همچنین مستاجران به دنبال داشتن خانه ای دارای آسانسور هستند. بنابراین آن ها در زمان راه اندازی آسانسور باید با قانون تقسیم هزینه آسانسور برای هر طبقه آشنا باشند. برای این کار می توان از میان روش هایی مانند پرداخت سهم یکسان، پرداخت براساس متراژ هر واحد یا پرداخت دو برابر هر طبقه نسبت به طبقه پایین تر استفاده کرد که این شامل هزینه آسانسور 5 طبقه و پایین تر می شود.

اجرای هر کدام از این روش ها قانونی بوده و شرکت های راه اندازی آسانسور نیز آن را می پذیرند، البته این در شرایطی است که ساکنین واحدها بر سر آن روش به توافق رسیده باشند. در ادامه هر یک از این روش ها را به صورت مفصل تری توضیح می دهیم.

هزینه نصب اسانسور برای هر طبقه
هزینه نصب اسانسور برای هر طبقه

1- پرداخت هزینه آسانسور به صورت یکسان

بهره گیری از این روش بسیار راحت بوده و پیچیدگی خاصی ندارد. این روش مطابق با قانون سندیکا نوشته شده و هزینه راه اندازی و نصب آسانسور باید به تعداد واحدهای یک ساختمان تقسیم شود. با این روش، حتی اگر فردی در طبقه اول یک ساختمان باشد، باید همان مقداری را بدهد که برای طبقه چهارم تعیین شده است. همچنین دارندگان ملک های خالی نیز باید این هزینه را پرداخت نمایند. می توان گفت این روش در اکثر ساختمان های ایران پیاده می شود.

2- پرداخت هزینه آسانسور برای هر طبقه بر حسب متراژ واحدها

استفاده از این روش نیز نسبتا راحت است. ساکنان یک ساختمان باید مبلغ خود را مطابق با متراژ واحدهایشان تنظیم کنند که مدیریت و حساب کردن مبالغ بر عهده مدیر ساختمان است. از آن جایی که عده زیادی نسبت به گران یا ارزان تر بودن واحدهای یک ساختمان و استفاده ساکنان آن ها از آسانسور گلایه دارند، می توانند این روش را هم پیاده کنند. البته این شیوه برای ساختمان هایی با متراژهای متفاوت در نظر گرفته شده است.

3- پرداخت دو برابری طبقه بالا نسبت به طبقه پایین تر خود

به این خاطر که نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی اختیاری است، هیچ شرایطی مبنی بر تقسیم هزینه آسانسور برای هر طبقه در قانون پیش بینی نشده است. البته با توجه به گسترش انجام این کار در سال های اخیر، روشی به عنوان عرف در نظر گرفته شده است که می توان روی آن حساب کرد.

مالکان طبقه دوم بر این اساس باید دو برابر طبقه اول برای راه اندازی و نصب آسانسور هزینه کنند. طبقه سوم نیز باید دو برابر طبقه اول پول بدهد و این موضوع همین طور ادامه دارد. مثلا هزینه اسانسور برای 4 طبقه را در نظر بگیرید که اکثر ساختمان های ایران نیز به همین شکل ساخته شده است. طبقه اول در چنین ساختمانی باید یک پانزدهم کل طبقات هزینه کند. طبقه دو باید دو پانزدهم، طبقه سه به اندازه چهار پانزدهم و طبقه چهار نیز هشت پانزدهم از کل مبلغ را می دهد.

پس مجموع هزینه ها در صورت چهار طبقه بودن یک ساختمان باید بر عدد 15 تقسیم شود. فراموش نکنید هزینه آسانسور برای 3 طبقه نیز نسبتا مشابه است. مدیر ساختمان تمام اهالی را در جریان این موضوع قرار داده و هر کس سهمش را براساس درصد برای راه اندازی و نصب آسانسور می دهد. در شرایطی که حتی یکی از اهالی ساختمان مخالف این شیوه باشند، می توانند جلسه ای ترتیب داده و روش را بهینه سازی کرده، یا از شیوه دیگری برای استفاده هر چه بهتر از آسانسور بهره مند شوند.

حتما مشاهده کنید: هزینه تعمیر آسانسور برای طبقات پایینی

هزینه تعمیر اسانسور برای هر طبقه
هزینه تعمیر اسانسور برای هر طبقه

 

عوامل موثر در هزینه آسانسور برای هر طبقه

جدا از تمام مطالب گفته شده در مورد هزینه آسانسور برای دو طبقه به بالاتر، این مقدار به برخی عوامل هم بستگی دارد. نصب، تعمیر و نگهداری و هزینه بازرسی از جمله عواملی هستند که ساکنان یک ساختمان باید همواره به آن توجه کنند. بدیهی است در صورت توجه اختلاف نظرها میان واحدهای ساختمانی اوج گرفته و ساختمان از نظم قبل خود خارج می شود. ضمن این که این هزینه ها اغلب در غالب شارژ ماهیانه دریافت می شود.

حتما مشاهده کنید: ماده ۵۶ قانون آسانسور

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم هزینه آسانسور برای هر طبقه را بررسی کرده و به تمام سوالات شما در این خصوص پاسخ دهیم. اگر هنوز هم پاسخ سوالتان را نگرفته اید، برایمان کامنت بگذارید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *