دکمه ریست آسانسور

دکمه ریست آسانسور


معمولاً بسیاری از مشکلات جزئی که برای دستگاه های الکترونیکی اتفاق می افتد با ریست کردن برطرف می شود. این امر درباره آسانسور نیز صدق کرده و می توان با زدن دکمه ریست مشکل جزئی آن را حل کرد. اما دکمه ریست آسانسور کجاست؟ و چگونه آسانسور را ریست کنیم؟ در این مقاله قصد داریم به سوالات فوق پاسخ داده و راه های ریست کردن آسانسور را معرفی و مورد بررسی قرار دهیم.

ریست کردن آسانسور

ریست آسانسور در واقع همان راه‌ اندازی مجدد آسانسور است که هنگام وجود مشکل در این سیستم نقلیه صورت گرفته و معمولاً توسط تابلو فرمان آسانسور انجام می شود. تابلو فرمان آسانسور اغلب به منظور کنترل عملکرد این وسیله مورد استفاده قرار می گیرد.

تابلو فرمان به شکل جعبه بوده و دارای بدنه فلزی است. در این بخش قطعات الکتریکی از جمله ریز پردازنده و مدارهای فراوانی وجود دارد. قطعه فوق در موتورخانه آسانسور تعبیه و نصب می شود. این قطعه وضعیت های مختلف آسانسور را اعلام کرده و حرکت کابین را کنترل می کند. علاوه بر این، تابلو فرمان آسانسور به منظور انجام کارهایی به شرح زیر نیز کاربرد دارد:

  • سرعت آسانسور را مورد کنترل قرار می دهد.
  • می توان جهت حرکت آسانسور را تحت کنترل درآورد.
  • همچنین تابلو فرمان امکان پاسخ به درخواست هایی که از داخل کابین یا طبقات مختلف صادر می شود را دارد.
  • ایمنی آسانسور را افزایش داده و از جان مسافران حفاظت می کند.
  • نقش مهمی در محافظت و سالم ماندن تجهیزات الکتریکی آسانسور دارد.

حتما مشاهده کنید: تعرفه سرویس و نگهداری آسانسور

راه اندازی مجدد آسانسور
راه اندازی مجدد آسانسور

ساده‌ترین روش ریست آسانسور

استفاده از دکمه ریست آسانسور ساده‌ترین روش برای ریست کردن این سیستم به شمار می آید. در این روش ابتدا اقدام به قطع مدار تغذیه تابلو برق کرده و مجدداً آن را وصل نمایید. بر روی تابلو سه فاز کلید مشکی رنگی وجود دارد که بایستی آن را بچرخانید تا از حالت یک به حالت صفر تغییر کند. سپس به مدت یک دقیقه صبر کرده و مجدداً کلید را روی حالت یک قرار دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از آسانسورها دارای تابلو فرمان های مجهز به سیستم اضطراری هستند. در چنین تابلو فرمان هایی بایستی مدت انتظار خود را از یک دقیقه به ۲ الی ۳ دقیقه افزایش دهید تا چنانچه مشکلی در سیستم برق شهری وجود دارد، سیستم نجات اضطراری امکان توقف کابین را در نزدیک‌ترین طبقه داشته باشد تا مسافران از کابین آسانسور به سلامت خارج گردند. ریست کردن آسانسور موجب می شود تا بخش هایی مانند درایو کنترل حرکت و برنامه های موجود در برد اصلی دوباره بارگزاری شوند و بدین شکل اختلالات نرم افزاری رفع گردند. اگر بعد از ریست کردن آسانسور مجدداً خطا رخ داد توصیه می  شود از سرویس کار آسانسور به منظور برطرف کردن مشکل و خطای به وجود آمده کمک بگیرید.

حتما مشاهده کنید: تعمیر برد آسانسور

ریست آسانسور توسط جعبه ریویزیون (Revision)

علاوه بر دکمه ریست آسانسور می توان از طریق جعبه ریویزیون آسانسور نیز نسبت به ریست این سیستم اقدام کرد. این جعبه از جنس پلاستیک تولید شده و دارای ترمینال هایی است که به وسیله تراول کابل و سیم امکان اتصال به ترمینال های موجود در تابلو فرمان آسانسور را دارد. جعبه فوق در واقع واسطی میان کابین آسانسور و تجهیزات الکتریکی درون تابلو فرمان است. جعبه ریویزیون در قسمت فوقانی کابین آسانسور تعبیه و نصب می شود و در زمان ارتقا یا انجام تعمیرات آسانسور کاربرد دارد.

با توجه به این امر از جعبه ریویزیون در آسانسور جهت انجام تغییرات ظاهری، تعویض قطعات دستگاه و… استفاده می گردد. بر همین اساس می توان گفت که این جعبه از تجهیزات اصلی و مهم در آسانسور به شمار آمده که با انجام تغییراتی در آن امکان ارتقا آسانسور وجود دارد. به طور کلی ریویزیون کردن آسانسور بدین صورت است که با فشردن کلید روی جعبه ریویزیون، حالت اتوماتیک آسانسور را غیر فعال کرده تا حالت دستی آن فعال شود. در این جعبه کلیدهای مختلفی قرار دارد که می توان توسط آنها نسبت به ریست کردن آسانسور اقدام کرد.

چگونه آسانسور را ریست کنیم
چگونه آسانسور را ریست کنیم

حتما مشاهده کنید: تعمیر موتور آسانسور

سخن پایانی

ریست کردن آسانسور از روش های ساده برای حل مشکلات و خطاهای پیش آمده برای این سیستم به شمار می آید. نحوه ريست كردن آسانسور به روش های مختلفی قابل انجام بوده که رایج‌ترین آنها بهره‌گیری از تابلو فرمان آسانسور است. همچنین می توان برای این امر از جعبه ریویزیون نیز کمک گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *