قانون نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی

قانون نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی


بالا رفتن از پله‌ ها برای بسیاری از افراد، به خصوص سالمندان و کسانی که مشکل جسمانی دارند، می‌ تواند به یک چالش روزانه تبدیل شود. در ساختمان‌ های قدیمی که فاقد آسانسور هستند، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می‌ کند.

اما آیا راه‌ حلی برای نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی وجود دارد؟ خبر خوب این است که بله، با رعایت قوانین و طی کردن مراحلی مشخص، می ‌توان برای یک آپارتمان قدیمی، آسانسور نصب کرد. در این مطلب به طور مفصل به قانون نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی می ‌پردازیم و تمامی نکات مهم از بررسی امکان سنجی تا تامین هزینه ‌ها را برای شما عزیزان شرح می ‌دهیم.

قوانین نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی

برای نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی، علاوه بر تامین بودجه و اقدامات فنی، باید شرایط قانونی خاصی را نیز رعایت کنید. در ادامه به مهم ترین شرایط قانونی نصب آسانسور در ساختمانهای فاقد آسانسور اشاره می کنیم:

1. رضایت ساکنین

یکی از مهم ترین شرایط قانونی برای نصب آسانسور ساختمان قدیمی، رضایت تمامی ساکنین ساختمان است. بر اساس ماده 23 قانون تملک آپارتمان ها، همه ساکنین طبقات مختلف باید رضایت خود را نسبت به نصب آسانسور اعلام کنند. همچنین، آنها موظف هستند سهم خود را از هزینه های خرید و نصب آسانسور پرداخت نمایند.

قوانین نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی
قوانین نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی

2. مجوزهای لازم

علاوه بر رضایت ساکنین، برای نصب آسانسور باید مجوزهای لازم را نیز از مراجع ذی صلاح دریافت کنید. براساس قانون نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی، مجوزهای موردنیاز برای این کار، به شرح زیر هستند:

  • مجوز شهرداری: در صورتی که قصد دارید آسانسور را در فضای داخلی ساختمان نصب کنید، نیازی به اخذ مجوز از شهرداری نیست. اما اگر برای گذاشتن آسانسور در ساختمانهای قدیمی نیاز به اشغال حریم کوچه یا خیابان دارید، باید مجوز لازم را از شهرداری منطقه مربوطه دریافت کنید.
  • تایید نظام مهندسی: نقشه های مربوط به نصب آسانسور باید توسط مهندسین ذی صلاح تهیه و به نظام مهندسی ارائه شود تا پس از بررسی و تایید، مجوز صادر گردد.
  • اخذ مجوز برق سه فاز: برای راه اندازی آسانسور، به برق سه فاز نیاز است؛ بنابراین، باید از شرکت برق مجوز مربوطه را دریافت کنید.

3. سهم هزینه ساکنین طبقات مختلف بر اساس قانون

با توجه به ماده 23 قانون تملک آپارتمان ها، ساکنان تمامی طبقات، از جمله طبقات همکف و اول، موظف به پرداخت هزینه نصب آسانسور هستند. مطابق این قانون نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی، حتی اگر این ساکنین از آسانسور استفاده نکنند، باز هم باید سهم خود را از هزینه ها پرداخت کنند.

در صورت مخالفت ساکنین طبقات همکف و اول، مطابق با ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها، اگر مجموع متراژ طبقات دوم، سوم و چهارم از مساحت طبقات همکف و اول بیشتر باشد، سایر مالکین می توانند از طریق قانونی، سهم هزینه نصب آسانسور را به اضافه خسارات احتمالی از مالکینی که اعتراض دارند، دریافت کنند.

4. در نظر گرفتن فضای مورد نیاز

حداقل فضایی که باید برای چاهک آسانسور در نظر گرفته شود، به ابعاد و ظرفیت آسانسور بستگی دارد. مطابق قانون جدید نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی، برای نصب آسانسور به فضای زیر نیاز دارید:

  • برای آسانسورهای 3 تا 5 نفره: 100 در 160 سانتی متر
  • برای آسانسورهای 6 تا 8 نفره: 145 در 145 سانتی متر

فضای مورد نیاز کابین آسانسور نیز به ظرفیت آن بستگی دارد و براساس قانون نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی، برای هر نفر به فضای حدود 0.2 متر مربع نیاز است.

حتما مشاهده کنید: هزینه نصب اسانسور برای هر طبقه

مراحل نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی

نصب آسانسور در خانه های قدیمی شامل مراحل مختلفی به شرح زیر است:

1. بازدید کارشناسی از ساختمان

در اولین قدم، یک کارشناس فنی از ساختمان بازدید کرده تا وضعیت آن را از نظر استحکام و وجود فضای مناسب برای نصب آسانسور بررسی کند. در صورت تایید کارشناس، مراحل بعدی می تواند آغاز شود.

2. طراحی نقشه و انتخاب نوع آسانسور

با توجه به متراژ و تعداد طبقات ساختمان، نوع کاربری و تعداد واحدها، نقشه های مربوط به نصب آسانسور توسط مهندسین ذی صلاح طراحی می شود. همچنین، نوع آسانسور با توجه به شرایط ساختمان و نیاز ساکنین انتخاب می گردد.

3. برآورد هزینه و تامین مالی

پس از طراحی نقشه و انتخاب نوع آسانسور، هزینه های مربوط به خرید و نصب آن برآورد می شود. براساس قانون نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی، تمامی ساکنین باید در این هزینه ها مشارکت داشته باشند.

4. اخذ مجوز و شروع عملیات نصب

پس از انجام مراحل قبلی و دریافت مجوزهای لازم، عملیات نصب آسانسور آغاز می شود. این عملیات باید توسط شرکت های مجاز و با استفاده از تجهیزات و ابزارآلات استاندارد انجام گردد.

5. بازرسی نهایی و بهره برداری

پس از اتمام عملیات نصب، آسانسور توسط بازرسان مربوطه، مورد بازرسی قرار می گیرد. در صورت تایید نهایی، آسانسور آماده بهره برداری خواهد بود.

قانون جدید نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی
قانون جدید نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی

تقسیم بندی هزینه نصب آسانسور در ساختمان قدیمی

برخلاف تصور رایج، نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی کاملا اختیاری بوده و به همین دلیل، در قوانین مربوط به تملک آپارتمان، پیش ‌بینی ‌های لازم برای تقسیم هزینه نصب آسانسور در این نوع ساختمان ها ارائه نشده است؛ بنابراین نحوه تقسیم هزینه ها با توافق ساکنین ساختمان انجام می شود.

در سال های اخیر، روشی متداول برای تقسیم هزینه نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی به کار گرفته می شود که بر اساس نسبت دو به یک، بین طبقات مختلف است:

  • طبقه دوم: دو برابر سهم طبقه اول
  • طبقه سوم: دو برابر سهم طبقه دوم
  • طبقه چهارم: دو برابر سهم طبقه سوم
  • طبقه پنجم: دو برابر سهم طبقه چهارم

به همین ترتیب، این نسبت برای طبقات بالاتر نیز اعمال می شود. البته اگر ساختمان پارکینگ نداشته باشد، ساکنین طبقه اول معاف از پرداخت هزینه نصب آسانسور خواهند بود.

این روش صرفا یک عرف است و هیچ الزام قانونی برای استفاده از آن وجود ندارد. ساکنین می توانند با توافق یکدیگر از روش های دیگری برای تقسیم هزینه ها استفاده کنند.

حتما مشاهده کنید: قانون تقسیم هزینه نصب آسانسور

سخن پایانی

با توجه به نیازهای روزافزون جامعه و افزایش فشارهای شهری، نصب آسانسور در آپارتمان‌ های قدیمی لازم و ضروری به نظر می ‌رسد. اما این امر نیازمند بررسی دقیق قوانین، مقررات و راهکارهای اجرایی است تا به بهترین شکل ممکن انجام شود. با رعایت دقیق قانون نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی و استانداردهای ایمنی، نصب آسانسور می ‌تواند به یک فرصت برای بهبود شرایط زندگی تبدیل شده و به بهبود کیفیت زندگی ساکنان کمک کند.

حتما مشاهده کنید: تعمیر فوری آسانسور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *