حداقل ابعاد چاله آسانسور

حداقل ابعاد چاله آسانسور


چاهک یا چاله آسانسور، قسمت پایینی چاه آسانسور است و تونلی عمودی بوده که از پایین ترین سطح ساختمان آغاز شده و تا بالاترین طبقه آن را شامل می شود. طراحی ابعاد چاله آسانسور نخستین گام در نصب این دستگاه به شمار می رود و دارای استانداردهایی مانند مقاومت در برابر نفوذ آب، تراز و صاف بودن است. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با حداقل ابعاد چاله آسانسور آشنا شوید.

نحوه اندازه گیری چاله آسانسور چگونه است؟

برای طراحی چاله آسانسور در ساختمان، محاسبه پارامترهایی مثل نیروهای استاتیکی و دینامیکی وارد شده به چاله، ابعاد چاله، تکانه های حاصل از استارت و ترمز کابین، ابعاد کابین آسانسور، ظرفیت و نوع درب آسانسور بسیار مهم است. مهم ترین پارامترها عبارتند از:

عرض چاله آسانسور

عرض آسانسور باید با نوع کاربرد و فضای مورد نیاز برای درب های اتوماتیک یا لولایی هماهنگ باشد. برای اندازه گیری عرض چاله آسانسور باید به اندازه درب های لولایی و درب های اتوماتیک توجه شود. معمولا عرض مناسب ۱۶۰ سانتی متر بوده که این عرض علاوه بر پوشش دادن خطاهای انسانی در اندازه گیری ابعاد، برای درب هایی با عرض ۸۰ سانتی متر نیز مناسب است.

عمق چاله آسانسور

حداقل عمق چاله آسانسور، تاثیر مستقیمی در اندازه عمق چاله آسانسور دارد. استاندارد عمق چاله آسانسور پنج نفره ۱۶۰ در ۱۶۰ سانتی متر مربع است که برای کابین های بزرگتر به ازای هر یک نفر ۱۰ سانتی متر به این ابعاد اضافه می شود.

حتما مشاهده کنید: استعلام تاییدیه استاندارد آسانسور

حداقل عمق چاله آسانسور
حداقل عمق چاله آسانسور

تعیین ابعاد مناسب چاه و چاله آسانسور

بی شک وجود انواع آسانسورها با ظرفیت های مختلف سبب شده تا ابعاد چاله آسانسور نیز متنوع باشد. در این زمینه معمولا از پرکاربردترین آسانسورها، می توانیم به آسانسورهای ۴ نفره، ۶ نفره و ۸ نفره اشاره کنیم که تقریبا در تمام پروژه های ساختمانی با توجه به تعداد واحدها مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه نکات مربوط به حداقل ابعاد آسانسور مسکونی بیان می شود:

حداقل ابعاد چاله آسانسور ۴ نفره

با توجه به جدول ابعاد چاله آسانسور مقررات ملی ساختمان، مناسب ترین ابعاد برای چاله آسانسور ۴ نفره، ۱۴۰ سانتی متر عرض و ۱۶۰ سانتی متر طول است. توجه کنید که حداقل ابعاد برای چاله آسانسور ۴ نفره، ۱۲۰ در ۱۶۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

ابعاد چاله آسانسور ۶ نفره

برای اندازه گیری ابعاد چاله آسانسور ۶ نفره با ظرفیت ۴۵۰ کیلوگرم، حداقل عمق چاله آسانسور را ۱۷۰ سانتی متر در نظر می گیرند، این در حالی است که این ابعاد با در نظر گرفتن نوع کاربری آسانسور تعیین می شوند. در این حالت عرض آسانسور ۶ نفره دارای درب های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک ۱۶۰ سانتی متر بوده و برای درب های اتوماتیکی که از وسط باز می شوند، ۱۸۰ سانتی متر است.

ابعاد چاله آسانسور ۸ نفره

در حالت عادی ابعاد چاله آسانسور ۸ نفره، ۱۶۰ سانتی متر عرض و ۱۹۰ سانتی متر عمق است؛ علاوه بر این دقت کنید که حداقل مساحت کابین در طراحی ابعاد آسانسور ۸ نفره در پلان، ۴۵.۱ متر مربع است.

حتما مشاهده کنید: نحوه آرماتور بندی چاله آسانسور

نکات مربوط به چاله آسانسور

اگر شما نیز در زمان تعیین ابعاد چاله آسانسور درباره نکات مربوط به آن کنجکاو هستید، به موارد زیر توجه کنید:

  • پیش از هر اقدامی ابتدا به فضای آسانسور توجه کنید.
  • ظرفیت آسانسور را با توجه به تعداد طبقات تعیین کنید.
  • نکات ایمنی را رعایت کرده و به فاصله مناسب دیوارها توجه کنید.
  • ابعاد مناسب برای چاه آسانسور با توجه به ابعاد کابین مشخص شده و باید از هر سمت ۲۰ سانتی متر بزرگتر از ابعاد کابین باشد. برای تعیین ابعاد چاهک آسانسور نیز از هر طرف ۱۰ سانتی متر به ابعاد چاه اضافه شود.
  • با توجه به مقررات ملی ساختمان، حداقل عرض کابین ۱۱۰ سانتی متر و حداقل عمق ۱۴۰ سانتی متر است.
  • باید ابعاد چاله آسانسور در فونداسیون با توجه به اندازه چاه تعیین شود.
  • یکی از مهمترین مراحل آماده سازی چاله آسانسور، بتن ریزی کف آن است که با توجه به استانداردهای ارتفاع بین اولین توقف آسانسور، قبل از رسیدن بتن ریزی کف آن باید ۱۹۰ سانتی متر باشد.
  • برای جلوگیری از ورود آب به چاله آسانسور باید آب بندی چاله را به شما صحیح انجام داده و تمام طول مسیر و ارتفاع چاله را برای تشخیص هر گونه نشتی یا مشکل با دقت بسیار چک کنید.

حتما مشاهده کنید: ضخامت دیوار چاه آسانسور

حداقل ابعاد چاله آسانسور 4 نفره
حداقل ابعاد چاله آسانسور 4 نفره

جمع بندی

با توجه به اینکه آسانسور بخشی جدا نشدنی از ساختمان های جدید است، رعایت حداقل ابعاد چاله آسانسور اولین قدم در نصب آن است. این عمل باید زیر نظر مهندسین سازه، معماری، تاسیسات برقی و مکانیکی و نقشه بردار صورت بگیرد تا ایمنی افراد استفاده کننده از آن تامین شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *