هزینه نصب آسانسور در ساختمان چهار طبقه بین طبقات اول تا چهارم با چه درصدی سهم بندی می شود؟

هزینه نصب آسانسور در ساختمان چهار طبقه بین طبقات اول تا چهارم با چه درصدی سهم بندی می شود؟


ساختمان‌هایی که بیش از سه طبقه داشته باشند بدون نصب آسانسور مجوز و پروانه ساخت نمی‌گیرند. به همین خاطر در سال‌های اخیر قانون نصب آسانسور برای ساختمان‌های چهار طبقه باعث شده تا مالکان به این فکر بیفتند که هزینه نصب آسانسور در ساختمان ۴ طبقه بین طبقات اول تا چهارم با چه درصدی سهم ‌بندی می‌شود؟ قانون مربوط به تقسیم هزینه آسانسور، دو روش را برای پرداخت سهم مالکان پیشنهاد می‌کند که در این مقاله قصد داریم به این قوانین بپردازیم.

نحوه تقسیم هزینه آسانسور بر اساس قانون

اغلب مستاجران و خریدارانی که قصد دارند در یک ساختمان یا آپارتمان ملک خریداری کنند، ترجیح می‌دهند ملک مورد نظرشان دارای آسانسور باشد. زیرا هم رفت‌وآمد بین طبقات راحت می‌شود، هم خانه‌هایی که آسانسور دارند، نسبت به ساختمان‌های بدون آسانسور قیمت بیشتری دارند. در این مواقع است که قانون تقسیم هزینه آسانسور موردتوجه قرار می‌گیرد. دو قانون برای تقسیم هزینه آسانسور وجود دارد که عبارت‌اند از:

پرداخت سهم یکسان

در قانون اول کلیه مالکان چه افرادی که در طبقه اول زندگی می‌کنند، چه افرادی که ساکن طبقه چهارم هستند، باید به یک اندازه برای هزینه آسانسور سهم بپردازند.

قانون پرداخت دو برابر

در روش دوم مالکان واحدهای طبقه اول تا چهارم درصد‌های متفاوتی را برای راه‌اندازی آسانسور می‌پردازند. به این صورت که مالکان طبقه دوم، سهمی 2 برابر مالکان طبقه اول می‌پردازند. مالکان طبقه سوم، 2 برابر سهم مالکان طبقه دوم را پرداخت می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید در این قسمت پاسخ سؤال هزینه نصب آسانسور در ساختمان چهار طبقه بین طبقات اول تا چهارم با چه درصدی سهم ‌بندی می‌شود را پیدا کنید. پاسخ این سؤال به شرح زیر است.

  • سهم پرداختی طبقه اول: ۶.۷%
  • سهم پرداختی طبقه دوم: ۱۳.۴%
  • سهم پرداختی طبقه سوم: ۲۶.۷%
  • سهم پرداختی طبقه چهارم: ۵۳.۴%

توجه: در برخی از ساختمان‌ها، پرداخت هزینه آسانسور با توجه به متراژ هر واحد سهم‌بندی می‌شود و به‌طورکلی این موضوع به توافق مالکان واحدها و ساکنین ساختمان بستگی دارد.

حتما مشاهده کنید: ماده ۵۶ قانون آسانسور

سهم بندی هزینه نصب آسانسور در ساختمان چهار طبقه
سهم بندی هزینه نصب آسانسور در ساختمان چهار طبقه

فاکتورهای مؤثر بر سهم‌بندی هزینه آسانسور

در بخش پیش اشاره کردیم که نصب آسانسور در ساختمان‌های چهار طبقه جدید و قدیمی بسیار افزایش پیدا کرده است و یکی از مشکلاتی که ساکنان این ساختمان‌ها دارند، نحوه سهم‌بندی هزینه آسانسور است. همان‌طور که اشاره کردیم، سهم‌ بندی هزینه آسانسور بین مالکان طبقه اول تا چهارم به شکل درصدی تقسیم می‌شود و این ساکنان هستند که با یکدیگر توافق می‌کنند و یک روش قانونی را برای تقسیم هزینه‌ها انتخاب می‌کنند. اما برخی از فاکتورها نیز هستند که بر قانون تقسیم هزینه نصب آسانسور تأثیر دارند. بنابراین هنگام انتخاب روش تقسیم‌بندی سهم، ساکنان و مالکان ساختمان باید به این نکات توجه داشته باشند.

  • هزینه نصب
  • هزینه تعمیر و نگهداری
  • هزینه بازرسی و سرویس آسانسور

محاسبه هزینه نصب آسانسور در ساختمان‌های چهار طبقه

حالا که با قانون و نحوه محاسبه هزینه نصب آسانسور در ساختمان چهار طبقه بین طبقات اول تا چهارم آشنا شدید، بد نیست بدانید که در یک آپارتمان چهار طبقه نحوه محاسبه هزینه آسانسور به چه صورت است و به چه عواملی بستگی دارد.

اندازه کابین آسانسور

با افزایش ابعاد و اندازه کابین، هزینه‌های مربوط به حفر چاله بزرگ‌تر برای آسانسور نیز به سایر هزینه‌ها اضافه شده و روی هزینه نصب تأثیر می‌گذارد.

ظرفیت آسانسور

با بالا رفتن ظرفیت کابین، آسانسور نیاز به موتور قوی‌تری پیدا می‌کند و خرید موتورهای قوی‌تر نیز مستلزم پرداخت هزینه بیشتری است.

تعداد توقف‌های آسانسور

هر چه تعداد طبقات و تعداد توقف‌ها افزایش پیدا کند، هزینه‌های مربوط به خرید تجهیزات و نصب نیز بالاتر می‌رود.

محل و فضای نصب آسانسور

محل نصب آسانسور می‌تواند در پارکینگ، طبقه اول یا طبقه همکف باشد. اما هزینه نصب آسانسور در پارکینگ بیشتر از هزینه نصب آن در طبقات اول و همکف است. همچنین اگر فضای کافی برای نصب آسانسور در ساختمان وجود نداشته باشد و ساختمان قدیمی باشد، قطعاً هزینه‌های نصب افزایش پیدا می‌کند و گاهی اوقات اصلاً مجوز نصب آسانسور به ساختمان داده نمی‌شود.

حتما مشاهده کنید: قانون نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی

هزینه نصب آسانسور
هزینه نصب آسانسور

کلام پایانی

اگر می‌خواهید بدانید هزینه نصب آسانسور در ساختمان چهار طبقه بین طبقات اول تا چهارم با چه درصدی سهم ‌بندی می‌ شود، چند دقیقه وقت بگذارید و این مقاله را مطالعه کنید. در بخش‌های ابتدایی این مقاله درباره نحوه سهم‌بندی و درصد سهم هر یک از طبقات به‌صورت دقیق صحبت کردیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *