چگونه آسانسور را قفل کنیم

چگونه آسانسور را قفل کنیم


قفل آسانسور یکی از اجزای مهم و کاربردی آن است که در مواقع ضروری مثل نقص فنی در سیستم آسانسور کاربرد دارد و مانع از بروز اتفاقات خطرناک می شود. تمام آسانسورهای پیشرفته و دارای سیستم های مدرن باید قفل آسانسور داشته باشند تا در شرایط خاص با قفل آن امنیت و جان افراد حفظ شود. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با شیوه قفل کردن آسانسور آشنا شوید.

چگونه آسانسور را قفل کنیم؟

آسانسورهای پیشرفته ای که امروزه در صنعت ساختمان وجود دارند، با چندین شیوه مختلف قفل می شوند که هر یک شرایط خاص خود را دارند، شما با شناخت شیوه های قفل آسانسور می توانید بهترین شیوه را انتخاب نمایید. در ادامه به آموزش شیوه های مختلف قفل آسانسور خواهیم پرداخت:

قفل آسانسور با استفاده از دکمه روشن و خاموش

استفاده از دکمه روشن و خاموش در آسانسور یکی از ساده ترین راه های قفل آسانسور است که در صورت پیشرفته بودن آسانسور می توانید از آن استفاده کنید؛ در نتیجه این شیوه قفل فقط برای برخی از انواع آسانسورها کاربرد دارد.

با زدن کلید خاموش در آسانسور می توانید مانع از حرکت آسانسور بین طبقات شوید. دقت کنید که این شیوه، یک راهکار موقت بوده و سایر افراد می توانند با تنظیم دکمه آسانسور بر روی روشن از آسانسور استفاده کنند؛ به همین دلیل در زمان سرویس آسانسور یا تعمیر آن این شیوه قفل کردن آسانسور پیشنهاد نمی شود.

حتما مشاهده کنید: حذف یک طبقه اسانسور

قفل آسانسور با استفاده از دکمه روشن و خاموش
قفل آسانسور با استفاده از دکمه روشن و خاموش

استفاده از قفل دستی در آسانسور

چنانچه آسانسور به شکل دستی قفل می شود، می توانید از این شیوه استفاده نمایید. توجه کنید که در صورت قفل آسانسور به صورت دستی، هیچ فرد دیگری در ساختمان نمی تواند مجددا قفل را راه اندازی کند؛ پس استفاده از این راهکار در زمان سرویس و رفع خرابی آسانسور بسیار مناسب است.

قفل آسانسور به وسیله سوئیچ

در اکثر آسانسورهای موجود در بازار، سوئیچی قرار دارد که با استفاده از آن امکان خاموش یا روشن کردن آسانسور وجود دارد؛ از کاربردهای دیگر این سوئیچ می توان به قفل کردن آسانسور، عدم حرکت در طبقات یا حتی محدودیت در توقف اشاره کرد. این راهکار از کاربردی ترین روش های قفل آسانسور است. کلید سوئیچ در اختیار مدیر ساختمان یا سرویس کار قرار دارد تا در زمان بروز حادثه یا شرایط اضطراری از آن استفاده کند.

قفل آسانسور به واسطه کلید آسانسور

در زمان انجام سرویس دوره ای به وسیله تعمیرکار آسانسور یا تعویض قطعات جانبی آسانسور، بسیار مهم است که آسانسور حرکتی نداشته باشد؛ زیرا حرکت آسانسور می تواند موجب بروز ایرادات خطرآفرین برای افراد یا نصاب آسانسور شود، علاوه بر این در شرایط اضطراری مثل آتش گرفتگی یا خرابی سیم بکسل آسانسور، کسی نباید از آن استفاده کند.

به همین علت اگر سیستم آسانسوری ساختمان به قفل مجهز نباشد، پس از هماهنگی با تکنسین آسانسور می توانید به وسیله کلید آسانسور، حرکت آن را متوقف کرده یا مانع از استفاده افراد ساختمان از آسانسور شوید. این کلید به صورت معمول در اختیار لابی من، مدیر ساختمان، سرویس کار آسانسور یا سرایدار قرار دارد.

حتما مشاهده کنید: نحوه ريست كردن اسانسور

قفل آسانسور به واسطه قفل درب لولایی آسانسور

از دیگر راهکارهایی که می توانید برای قفل کردن آسانسور استفاده کنید، قفل کردن آسانسور به وسیله قفل درب لولایی آسانسور بوده که سبب توقف حرکت آسانسور و باز نشدن درب آن در طبقات خواهد شد. در این شیوه افراد نمی توانند درب آسانسور را باز کنند و قفل آسانسور موجب منع استفاده ساکنان از آسانسور می شود.

قفل کردن آسانسور به واسطه قطع برق از طریق جعبه فرمان

با توجه به اینکه این شیوه، روش امنی برای قطع آسانسور در زمان حرکت محسوب نمی شود، اما شما می توانید در مواقع ضروری از این شیوه با کمک و مشاوره تکنسین آسانسور استفاده نمایید. دقت کنید که اگر فردی هستید که آشنایی با هیچ یک از مسائل مربوط با آسانسور یا تابلو فرمان آن ندارید، به هیچ وجه از این امکان در آسانسور استفاده نکنید؛ زیرا امکان دارد افراد در حال استفاده از آسانسور باشند یا درب آسانسور باز باشد.

علاوه بر قطع برق به واسطه جعبه فرمان، می توان از تابلو فرمان آسانسور به منظور قطع برق آسانسور به مدت کم استفاده کرد. در این شیوه پس از قطع برق به وسیله تابلو فرمان آسانسور، برق متصل به موتور آسانسور قطع خواهد شد. این شیوه به شما این امکان را می دهد که آسانسور پس از چند ثانیه از حرکت خود بایستد.

حتما مشاهده کنید: چگونه برق اسانسور را قطع کنیم؟

قفل کردن آسانسور به واسطه قطع برق از طریق جعبه فرمان
قفل کردن آسانسور به واسطه قطع برق از طریق جعبه فرمان

جمع بندی

ما در این مطلب به بررسی روش های قفل کردن آسانسور پرداختیم‌. همانطور که مشاهده کردید روش های مختلفی برای این‌ کار وجود دارد که شما می توانید با کمک افراد متخصص این کار را انجام دهید. امیدواریم مطالب بیان شده برای شما کاربردی بوده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *