چگونه از آسانسور استفاده کنیم

چگونه از آسانسور استفاده کنیم


اگرچه امروزه نصب آسانسور در ساختمان‌های بالای سه طبقه، ضروری است. اما هنوز هم برخی از افراد هستند که نحوه استفاده از آسانسور را نمی‌دانند و برای آشنایی با دکمه‌های آسانسور نیاز به راهنمایی دارند. علاوه بر نحوه کار با آسانسور یک سری قوانین و مقررات هم هستند که باید هنگام سوار شدن و استفاده از آسانسور به آن‌ها توجه داشته باشید. در این نوشتار قصد داریم به همه این مطالب اشاره‌کنیم.

نکات استفاده از آسانسور

پیش از اینکه درباره روش استفاده از آسانسور و دکمه‌های این وسیله پرکاربرد صحبت کنیم بهتر است به این نکات توجه داشته باشید.

  • اگر بعد از رسیدن آسانسور و فشردن دکمه بالا و پایین متوجه شدید که داخل آسانسور فضای کافی برای سوار شدن وجود ندارد، صبر کنید تا کابین خالی شود و بتوانید از آسانسور استفاده کنید.
  • درصورتی‌که فضای کافی وجود داشت و سوار آسانسور شدید از جلوی درب کنار بروید تا درب به‌صورت کامل بسته شود.
  • بهتر است با دقت به دکمه‌های آسانسور نگاه کنید و دکمه مربوط به طبقه موردنظر خود را انتخاب کنید.
  • از ایجاد سروصدا در آسانسور و تکان خوردن شدید، خودداری نمایید.
  • سعی کنید هنگام سوار شدن به آسانسور نوبت را رعایت کنید.
  • قبل از رسیدن به طبقه موردنظر آماده شوید تا به‌محض باز شدن درب بتوانید از کابین خارج شوید.
  • اگر داخل کابین شلوغ بود بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران آسانسور را ترک کنید.
  • دقت کنید دست، پا، عصا، کیف یا هر وسیله دیگری نباید جلوی بسته شدن درب آسانسور را بگیرد.
  • درصورتی‌که حین استفاده از آسانسور دچار مشکل شدید و درب‌ها قفل شدند، می‌توانید دکمه Open Door را فشار دهید. چنانچه هنوز هم درب‌ها قفل‌شده‌اند، باید دکمه آلارم را فشار دهید و منتظر بمانید تا تعمیرکاران و مسئولین ساختمان به کمک شما بیایند. درصورتی‌که ترس از فضای بسته دارید، بهتر است از آسانسور استفاده نکنید یا با یک فرد آشنا همراه شوید و هنگام رسیدن به طبقات دیگر خودتان را با یک کار ساده مثلاً گوش کردن به موسیقی، ارسال پیامک یا خواندن کتاب سرگرم کنید.

حتما مشاهده کنید: قوانین استفاده از آسانسور در آپارتمان‌

نحوه استفاده از دکمه های آسانسور
نحوه استفاده از دکمه های آسانسور

نحوه استفاده از دکمه‌های آسانسور

جهت استفاده روزانه از آسانسور در ساختمان‌های مسکونی و تجاری بهتر است نحوه کار با دکمه‌های آسانسور را بلد باشید. البته بیشتر افراد می‌دانند که کدام‌یک از دکمه‌ها کاربردی هستند و معنی هر یک از این دکمه‌ها چیست. اما بعضی از علامت‌ها هستند که همه آن‌ها را نمی‌شناسند و نمی‌دانند معنی دکمه‌های آسانسور یا علائمی که روی آن‌ها قرار گرفته، چیست. به همین خاطر در این قسمت ما درباره نحوه استفاده از دکمه‌های آسانسور صحبت می‌کنیم و با قرار دادن چند عکس به آموزش تصویری دکمه‌های آسانسور می‌پردازیم.

دکمه طبقات آسانسور

دکمه طبقات آسانسور که یکی از شاخص‌ترین و پراستفاده‌ترین دکمه‌های موجود در پنل آسانسور است دارای اعدادی است که به ترتیب شماره هر طبقه را نشان می‌دهد. این اعداد که با حروف انگلیسی نوشته شده‌اند، معرفی طبقات مختلف ساختمان هستند.

علامت G در دکمه‌های آسانسور

علامت G روی دکمه‌های آسانسور، نشان دهنده طبقه همکف است. با توجه به اینکه این دکمه بیشترین کاربرد را دارد و به‌صورت روزانه اغلب افراد از آن استفاده می‌کنند، همه آن را می‌شناسند. اما ممکن است این دکمه در کشورهای مختلف دارای علامت‌های متفاوتی باشد. در کشور ما اغلب آسانسورها دارای دکمه G با رنگ سبز هستند. در کشورهای دیگر مانند هلند، آلمان، سوئد، اندونزی یا ایتالیا علائم اختصاری آسانسور مربوط به طبقه همکف متفاوت و به شرح زیر هستند.

  • کشور آلمان: E
  • کشور ایتالیا: PT
  • کشور هلند: BG
  • کشور سوئد:BV
  • کشور اندونزی:D

حتما مشاهده کنید: آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند؟

علامت ستاره * در دکمه‌های آسانسور

در بعضی از آسانسورها علامت ستاره نشان دهنده طبقه همکف است. بنابراین افرادی که می‌خواهند وارد طبقه همکف شوند و سپس از ساختمان خارج شوند، می‌توانند از این دکمه استفاده کنند.علامت B در دکمه‌های آسانسور

علامت B که در بعضی از کابین‌های آسانسور و صفحه‌کلید آن‌ها مشاهده می‌کنید، مربوط به پارکینگ یا زیرزمین است. بنابراین اگر قصد دارید وارد پارکینگ یا زیرزمین شوید با فشردن این دکمه می‌توانید به مقصد موردنظر خود برسید.

علامت P

علامت P1  P2 نشان دهنده پارکینگ است. اغلب ساختمان‌ها دارای پارکینگ مربوط به خود هستند و اگر روی پنل شاسی آسانسور این علامت‌ها را مشاهده کردید، می‌توانید وارد پارکینگ شوید. معمولاً پارکینگ‌ها پایین‌تر از طبقه همکف هستند.

علامت زنگوله

علامت زنگوله همان زنگ هشدار است که در صورت برخورد با مشکلات فنی مانند قفل شدن درب آسانسور یا گیرکردن آسانسور، می‌توانید از آن استفاده کنید. با فشردن این دکمه زنگ یا آلارم به صدا درمی‌آید و افرادی که بیرون از کابین هستند از مشکل آسانسور باخبر می‌شوند.

سایر دکمه‌های آسانسور

 بعضی از علائم اختصاری هستند که در آسانسورهای مجهز و ساختمان‌های تجاری ممکن است با آن‌ها مواجه شوید. این کلیدها هر یک مربوط به بخش خاصی هستند که در ادامه آن‌ها را معرفی می کنیم.

کلید L: لابی

کلید R: پشت‌بام

کلید M: نیم طبقات

کلید H: فرود آمدن هلیکوپتر

کلید A: طبقه‌های دارای انشعابات

کلید S: ورودی خیابان

کلید D: طبقه شاه‌نشین

کلید PH: پنت هاوس

کلید F یا FB: پل عابر پیاده

کلید B: زیرزمین یا پارکینگ

حتما مشاهده کنید: جریمه حمل بار با آسانسور

آموزش تصویری دکمه های آسانسور
آموزش تصویری دکمه های آسانسور

کلام پایانی

استفاده از آسانسور دارای آداب و قوانین خاص خود است که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. تلاش کردیم با ارائه تصاویری واضح نحوه کار با دکمه‌های آسانسور را نیز به شما عزیزان آموزش دهیم. درصورتی‌که نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *