hand touching elevator braille figure 23 2148718181

آسانسورها از مهم‌ترین تجهیزات در آپارتمان‌ها و ساختمان‌های چند طبقه به شمار می‌آیند. آسانسور امروزه جای خود را در زندگی شهری به عنوان عضو دائمی آپارتمان‌ها و آسمان خراش‌ها تثبیت کرده و باعث تسهیل در دسترسی افراد به طبقات مختلف شده است. منشور استفاده از آسانسور در آپارتمان از جمله مواردی است که به دنبال بروز برخی مشکلات در این خصوص وضع گردید. به عبارت دیگر خرابی آسانسور در نتیجه استفاده نادرست ساکنان و سر و صدای آن از جمله مشکلاتی بود که باعث شد قوانین استفاده از آسانسور در آپارتمان به وجود آید. در این مقاله قصد داریم به بررسی عرف و قوانین مربوط به استفاده از آسانسور بپردازیم. بنابراین تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید.

منشور استفاده از آسانسور در آپارتمان در خصوص پرداخت هزینه های آن

بر اساس ماده ۲۳ مربوط به قانون تملک آپارتمان‌ها در خصوص استفاده از آسانسور، چنانچه ساکنان طبقه اول یا همکف نسبت به پرداخت هزینه‌های آسانسور اعتراض داشته باشند این امر قابل پذیرش نبوده و بایستی هزینه شارژ آن را پرداخت کنند. بر اساس این قانون عدم عبور و مرور با آسانسور و نیاز نداشتن به آن، هیچگاه مانع از پرداخت هزینه‌های نگهداری و تعمیر آسانسور نخواهد شد. آسانسور جز بخش‌های مشاع آپارتمان به شمار آمده و بر همین اساس تمامی ساکنین آپارتمان مکلف به پرداخت هزینه‌های آن هستند.

young woman young man taking elevator hotel 23 2149304045

قانون استفاده از آسانسور در آپارتمان در زمان خالی بودن واحد مسکونی

طبق ماده چهار قانون مربوط به تملک آپارتمان‌ها در خصوص بخش‌های مشاع ساختمان، پرداخت ماهانه حق شارژ آپارتمان الزامی است. بر اساس این ماده استفاده یا عدم استفاده از قسمت‌های مشاع هیچگونه تاثیری در پرداخت حق شارژ ندارد. بنابراین طبق منشور استفاده از آسانسور در آپارتمان، حتی مالکان واحدهای خالی از سکنه نیز بایستی هزینه‌های شارژ و نگهداری این تجهیزات را پرداخت نمایند.

قوانین استفاده از آسانسور در آپارتمان جهت حمل بار

بر اساس ماده ۵۶ قانون هرگونه حمل مصالح، اسباب کشی و حمل اجسام سنگین توسط آسانسور ممنوع است. البته در موارد خاصی و بنا به تشخیص هیئت مدیره می‌توان از آسانسور جهت حمل بار مناسب با ظرفیت آن استفاده کرد. اما در مواردی که آسانسور دارای ظرفیت خاصی بوده و حمل بار سنگین به آن آسیب وارد می‌کند، به هیچ عنوان نباید از آن جهت حمل اجسام استفاده کرد که نظارت بر این امر بر عهده مدیر ساختمان است. در صورت حمل بار بیش از حد و بروز آسیب به آسانسور پرداخت هزینه‌های مربوط به تعمیر بر عهده شخصی است که اقدام به حمل بار کرده است.

حتما مشاهده کنید: تعرفه سرویس و نگهداری آسانسور سال 1403

قوانین مربوط به بازرسی آسانسور

بر اساس منشور استفاده از آسانسور در آپارتمان، این تجهیزات بایستی به صورت دوره‌ای بازرسی و مورد کنترل قرار گیرند. اگرچه استفاده از آسانسورها بسیار آسان است اما در مواردی می‌توانند خطرآفرین باشند. با توجه به این امر مدیران ساختمان بایستی جهت تعمیر، نگهداری و سرویس دوره ای آسانسور با شرکت‌های خدمات دهنده در این خصوص قرارداد ببندند. زمانی که فرایند بازرسی آسانسور آغاز می‌شود مدیران وظیفه از سرویس خارج کردن دستگاه را دارند و بایستی خبر فوق را با نصب اعلامیه بر روی درهای آسانسور به اطلاع کلیه ساکنان آپارتمان برسانند.

قوانین مربوط به نصب آسانسور

هر چند که نصب آسانسور در آپارتمان مشروط به رعایت قوانین خاصی نیست اما بر اساس عرف دارای شرایطی است. به عنوان مثال در زمان ساخت باید توجه کرد که آیا مکانی جهت نصب آسانسور در نظر گرفته شده یا خیر؟ اغلب آپارتمان‌هایی که بیش از سه طبقه دارند بایستی نسبت به نصب آسانسور اقدام کنند. در صورتی که برای نصب آسانسور محلی در نظر گرفته نشده بایستی ابتدا موافقت کلیه ساکنین و مالکین کسب شود. هزینه‌های مربوط به نصب آسانسور نیز بر عهده ساکنین و مالکین است. اما تصمیم در خصوص اینکه این هزینه‌ها بر عهده مالک باشد یا مستاجر امری است که طبق توافق طرفین صورت می‌گیرد. اما به طور کلی هزینه‌های نصب آسانسور برای اولین بار و یا تعویض کلی آن بر عهده مالک بوده و هزینه‌های مربوط به شارژ، نگهداری و تعمیر آسانسور را بایستی مستاجر و شخصی که ساکن آپارتمان است پرداخت نماید.

fashionable young beautiful african american business woman with afro hairstyle wear elegant black stand elevator with phone laptop hands 627829 1019

پرداخت شارژ ساختمان در خصوص هزینه‌های تعمیر و نگهداری آسانسور

شارژ آپارتمان از جمله هزینه‌هایی است که جهت بخش‌های مشاع ساختمان بایستی توسط مالکین و ساکنین آپارتمان پرداخت شود. بر اساس ماده ۴ مربوط به قانون تملک آپارتمان‌ها هزینه این شارژ طبق متراژ واحد تعیین می‌گردد. برخی هزینه‌ها که در ارتباط با متراژ واحد نیستند نیز به شکل مساوی میان واحدها تقسیم خواهد شد. طبق منشور استفاده از آسانسور در آپارتمان هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیر آسانسور جزو هزینه‌هایی است که ارتباطی با متراژ واحد نداشته و به صورت مساوی میان کلیه واحدها تقسیم می‌شود.

حتما مشاهده کنید: شرکت های مجاز سرویس آسانسور

 سخن پایانی

آسانسور از جمله تجهیزات و تاسیساتی به شمار آمده که باعث تسهیل زندگی آپارتمان نشینی به خصوص برای ساختمان‌هایی که بیش از چهار طبقه دارند، شده است. با آمدن آسانسورها قوانین استفاده از آنها نیز وضع گردیده تا هرگونه خرابی‌ها و مشکلات احتمالی در خصوص آن به راحتی برطرف شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *