رضایت همسایگان در نصب آسانسور

رضایت همسایگان در نصب آسانسور


در هنگام ساخت و ساز یک ساختمان معمولا بر اساس تعداد طبقات جهت نصب آسانسور تصمیم گرفته می‌شود. اما در عین حال ساختمان های قدیمی‌تری نیز وجود دارند که فاقد آسانسور بوده و ساکنین آن با توجه به مشکلات کمر و زانو و یا سن بالا امکان استفاده از پله ها را ندارند. در چنین شرایطی ساکنان آپارتمان با کسب رضایت همسایگان در نصب آسانسور می‌توانند نسبت به تجهیز این مشاعات اقدام نمایند. اما برخی از همسایگان با توجه به استفاده کمی که از آسانسور دارند نسبت به نصب آن رضایت ندارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع پرداخته و با یادآوری قوانین نصب آسانسور اطلاعاتی را در این خصوص خدمت شما ارائه دهیم.

آیا بدون اجازه همسایگان امکان نصب آسانسور وجود دارد؟

در آپارتمان های قدیمی که آسانسور نصب نشده و تعداد طبقات بیش از سه طبقه است، معمولاً می‌توان اقدام به نصب آسانسور کرد. اما مشکل اصلی به سایر همسایگان و ساکنین آپارتمان برمی‌گردد که حتی در صورت عدم رضایت یک واحد برای نصب آسانسور، انجام این کار مقدور نخواهد بود. در ادامه با قوانین نصب آسانسور به عنوان مشاعات ساختمان ها بیشتر آشنا خواهید شد.

بررسی قوانین نصب آسانسور در ساختمان

هرچند که کسب رضایت همسایگان در نصب آسانسور ضروری بوده، اما برای انجام این امر نیاز به کسب مجوز از شهرداری نیز است. در آپارتمان ها و ساختمان های قدیمی که برخی ساکنین آن با مشکلاتی مانند معلولیت، سن زیاد و… مواجه هستند وجود بالابر یا آسانسور ضروری است. در چنین شرایطی می‌توان در مشاعاتی مانند حیاط یا راه پله اقدام به نصب آسانسور کرد.

بر همین اساس سازمان مسکن، شهرسازی و شهرداری قوانینی را در خصوص نصب آسانسور در طی بخشنامه‌ای صادر و ارائه کرده است. با توجه به این امر شرکت هایی که قصد دارند در آپارتمان ها و خانه های قدیمی اقدام به نصب آسانسور نمایند، ملزم به رعایت قوانین این بخشنامه خواهند بود.

حتما مشاهده کنید: قانون نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی

عدم رضایت یک واحد برای نصب آسانسور
عدم رضایت یک واحد برای نصب آسانسور

 قوانین نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی

کسب رضایت نامه از همسایگان برای نصب آسانسور ضروری بوده و بایستی حتما به صورت محضری دریافت شود. همچنین آپارتمان بایستی به وسیله کارشناس مورد ارزیابی قرار گرفته و مقاومت آن جهت نصب آسانسور و مکان مناسب برای نصب مورد سنجش قرار گیرد. بر اساس قوانین شهرداری در خصوص نصب آسانسور نیاز به فضای حداقلی به میزان ۱۴۵ در ۱۴۵ و یا ۱۰۰ در ۱۶۰ خواهد بود. طبق این قانون در فضاهایی که کمتر از ۱۲۰ در ۱۲۰ هستند امکان نصب آسانسور وجود ندارد. البته چنانچه آسانسور مورد نصب هیدرولیکی باشد احتیاج به فضای زیادی نیست. طبق قوانین استفاده از آسانسور در ماده ۴ و ماده ۲۳ ساکنین طبقه همکف نیز موظف به پرداخت هزینه نصب آسانسور هستند. در آپارتمان های قدیمی بایستی از برق سه فاز برای نصب آسانسور استفاده شود، ولی در صورت هیدرولیکی بودن آسانسور این امر منتفی است.

بررسی نکاتی در خصوص نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

  • در آپارتمان های قدیمی که بیش از ۳ یا ۴ طبقه دارند به منظور نصب آسانسور بایستی مجوز شهرداری دریافت شود.
  • جهت نصب آسانسورهای هیدرولیکی احتیاج به کسب مجوز سازمان آتش نشانی است.
  • کسب رضایت همسایگان در نصب آسانسور ضروری و الزامی خواهد بود.

چنانچه یکی از مالکان و همسایگان با نصب آسانسور مخالفت داشته باشد نصب این تجهیزات با مشکل مواجه خواهد شد. در چنین مواردی بهتر است از طریق گفتگو موضوع را حل و فصل نمایید. مثلاً به آنها یادآور شوید که نصب آسانسور تاثیر به سزایی در افزایش قیمت ملک دارد.

حتما مشاهده کنید: هزینه نصب اسانسور برای هر طبقه

نصب آسانسور بدون اجازه و جریمه شهرداری

چنانچه در هنگام نصب آسانسور قوانین شهرداری رعایت و انجام نشده باشند این امر تخلف محسوب شده و بایستی جریمه پرداخت گردد. مثلاً چنانچه ابعاد آسانسور برای نصب رعایت نگردد، بر اساس فرمول تراکم 5A و 24A اقدام به صدور جریمه می‌شود. بنابراین برای نصب آسانسور دریافت مجوز از سوی شهرداری ضرورت دارد. بر این اساس بعد از اینکه رضایت همسایگان در خصوص نصب آسانسور جلب شد بایستی مجوز نصب از شهرداری نیز دریافت گردد.

همچنین در صورتی که بدون دریافت مجوز از شهرداری، نصب آسانسور در ساختمان انجام شود دیگر به آن بیمه حوادث تعلق نخواهد گرفت. این امر عواقب جبران ناپذیری را برای ساکنین ساختمان در بر خواهد داشت چرا که امکان استفاده از بیمه آسانسور را ندارند.

رضایت نامه از همسایگان برای نصب آسانسور
رضایت نامه از همسایگان برای نصب آسانسور

الزام به نصب آسانسور بدون اجازه و ثبت دادخواست آن

از دغدغه های ساختمان های قدیمی که نیاز به نصب آسانسور دارند اختلاف میان ساکنان طبقات اول و همکف با ساکنان طبقات بالا در این امر است. در چنین مواردی بهتر است از طریق گفتگو رضایت همسایگان در نصب آسانسور جلب شود. با کسب رضایت‌نامه محضری از کلیه ساکنان ساختمان می‌توان برای دریافت مجوز ساخت و نصب آسانسور از طریق شهرداری اقدام کرد.

چنانچه نصب آسانسور بدون کسب اجازه و رضایت تمامی ساکنین صورت گیرد عواقب بدی را برای دیگر مالکان ساختمان به دنبال دارد. در چنین مواردی دیگر ساکنان می‌توانند اقدام به طرح شکایت در شورای حل اختلاف یا مراجع قضایی نمایند.

در مواردی که امکان کسب رضایت از همسایگان و ساکنان آپارتمان برای نصب آسانسور وجود ندارد، بهتر است از طریق ثبت دادخواست الزام به نصب آسانسور اقدامات لازم را انجام دهید. البته پیش از آن بایستی بر اساس ماده ۶ قانون تملک، قبل از مراجعه به دادگاه جهت ثبت دادخواست، مراجعه به شهرداری را در اولویت قرار داده و مجوزهای لازم را جهت نصب آسانسور دریافت نمایید.

بر اساس ماده ۶ قانون تملک ساکنینی که واحد آنها از مساحت بیشتری برخوردار است از حق بیشتری نیز برای تصمیم گیری جهت نصب آسانسور برخوردار خواهند بود.

حتما مشاهده کنید: نحوه محاسبه هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *