هزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی

هزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی


نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی یک اقدام کاملاً قانونی است. افرادی که تصمیم داشته باشند به خاطر راحتی رفت و آمد و جابجایی افراد سالخورده در ساختمان‌های قدیمی آسانسور نصب کنند بر اساس ماده ۴ تملک آپارتمان‌ها این اجازه را دارند. اما هزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی بستگی به شرایط ساختمان و محل نصب آسانسور دارد.

حالا اگر شما محل موردنظر برای نصب آسانسور را آماده کرده‌اید و می‌خواهید بدانید هزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی چقدر می‌شود، باید بگوییم این هزینه مربوط به تعداد طبقات ساختمان، نوع آسانسور انتخابی و عوامل دیگری می‌شود که در این نوشتار به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به‌صورت میانگین هزینه نصب یک آسانسور ۶ نفره برای ساختمانی که ۵ ایستگاه دارد، بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان است. البته این هزینه با توجه به نوع قطعات، شرایط ساختمان و موارد دیگر تغییر می‌کند.

 عوامل مؤثر بر هزینه نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی

 به‌طورکلی قدیمی که ساکنان تصمیم می‌گیرند برای آن‌ها آسانسور نصب کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند و همین باعث می‌شود تا عوامل مؤثر بر هزینه نصب آسانسور در این ساختمان‌ها تغییر کند.

  1. برخی از ساختمان‌ها از قبل دارای یک فضای کافی برای نصب آسانسور هستند و جانمایی از قبل انجام شده است.
  2. برخی دیگر از ساختمان‌ها هیچ پیش‌بینی برای نصب آسانسور نداشته‌اند و جای مشخصی برای حفر چاهک یا نصب کابین وجود ندارد.
هزینه نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی
هزینه نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی

بسته به اینکه ساختمان شما از کدام نوع باشد. عوامل مؤثر بر قیمت نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی تغییر می‌کند. به‌طورکلی فاکتورهایی که می‌توانند روی هزینه نصب و راه‌اندازی آسانسور در این‌گونه آپارتمان‌ها تأثیر داشته باشند، عبارت‌اند از:

  • نوع سیستم آسانسور
  • قطعات استفاده شده در آسانسور
  • تعداد توقف‌های آسانسور
  • ظرفیت آسانسور
  • دستمزد تکنسین‌ها
  • میزان بازسازی موردنیاز
  • نوع موتور آسانسور (کششی یا هیدرولیکی)
  • مکان نصب و اجرای آسانسور

نکته: گاهی اوقات نیاز است که آسانسور در فضای مشاع آپارتمان نصب شود و بخشی از حریم خیابان را بگیرد. در این‌گونه مواقع خرید زمین یا پرداخت جریمه مربوط به شهرداری نیز جزو هزینه‌های نصب در ساختمان‌های قدیمی در نظر گرفته می‌شود.

حتما مشاهده کنید: هزینه سرویس نگهداری آسانسور

مراحل نصب آسانسور در آپارتمان‌های قدیمی

 متأسفانه اعلام یک مبلغ دقیق به‌عنوان هزینه نصب آسانسور در ساختمان‌ های قدیمی امکان‌پذیر نیست. زیرا باید ابتدا ساختمان بررسی شود و پس از انتخاب آسانسور مناسب برای فضای انتخاب شده، یک هزینه دقیق را اعلام شود. البته مراحل نصب آسانسور در آپارتمان‌های قدیمی هم هزینه دارد. زیرا مالکان و ساکنان ساختمان باید به فکر دریافت مجوزهای لازم از شهرداری باشند. طبیعتاً دریافت مجوز از شهرداری هم هزینه‌های مربوط به خود را دارد.

در قدم بعدی هر یک از مراحل نصب هم هزینه‌های جداگانه‌ای دارند. به‌عنوان‌مثال اگر محل مناسبی برای نصب آسانسور در نظر گرفته نشده باشد. باید یک محل مناسب توسط تکنسین‌ها و کارشناسان این امر پیدا شود. زیرا نصب کردن آسانسور و تجهیزات آن در ساختمان‌های قدیمی کار دشواری است و اگر امکان نصب چاهک در محل موردنظر وجود نداشته باشد یا سازه مقاومت لازم برای نصب آسانسور را نداشته باشد. امکان نصب وجود ندارد و باید از نوع جدیدی از آسانسور استفاده شود یا فضایی خارج از ساختمان برای نصب آسانسور در نظر گرفته شود. مراحل نصب هم عبارت‌اند از:

  • پیدا کردن فضای مناسب برای نصب آسانسور
  • اخذ مجوز
  • آماده‌سازی تجهیزات آسانسور
  • نصب و راه‌اندازی آسانسور توسط کارشناسان و متخصصان

حتما مشاهده کنید: هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان با مالک است یا مستاجر

قیمت نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی
قیمت نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی

قوانین نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی

درست است که هزینه نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی مهم است. اما مالکان و ساکنان باید به قوانین نصب آسانسور نیز توجه داشته باشند. زیرا رعایت این قوانین می‌تواند از حوادث احتمالی جلوگیری کند.

۱. حداقل فضای لازم برای نصب آسانسور

حداقل فضای موردنیاز برای نصب یک آسانسور با کابین سه‌نفره ۰.۶ مترمربع است. حداقل فضایی که برای نصب یک آسانسور با کابین ۴ نفره نیاز است، ۰.۸ مترمربع و برای یک آسانسور ۵ نفره یک مترمربع است.

۲. مکان نصب آسانسور

اگر در بین راه‌پله‌ها فضای کافی برای نصب آسانسور وجود نداشته باشد، بهترین فضا می‌تواند حیاط‌خلوت یا نورگیر باشد. نصب آسانسور در این مکان مشکلی هم بابت نمای بیرونی ساختمان ایجاد نمی‌کند.

۳. مجوزهای قانونی برای نصب آسانسور

یکی از قوانینی که هنگام نصب آسانسور باید به آن توجه شود. دریافت مجوز از شهرداری است. درصورتی‌که ساختمان از قبل مجوز پایان کار دریافت کرده باشد. نیازی به اخذ مجوز برای آسانسور ندارد. اما اگر خلاف این باشد، باید برای دریافت مجوز اقدام شود.

۴. قوانین مربوط به هزینه نصب آسانسور

بر اساس ماده ۲۳، تمام ساکنین طبقات اعم از همکف و اول، باید به همراه ساکنان طبقات بالاتر هزینه‌های نصب را بپردازند و حق اعتراض در این زمینه را ندارند.

حتما مشاهده کنید: نحوه محاسبه هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان

کلام پایانی

هزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی نسبت به ساختمان‌های جدید کمی بالاتر است. زیرا مالکان در بعضی از ساختمان‌ها از قبل فضای کافی برای نصب آسانسور را در نظر نگرفته‌اند و همین باعث بالا رفتن هزینه‌های نصب می‌شود. بعد از مطالعه این مقاله اگر پاسخ سوال خودتان را نگرفته بودید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه کیهان گستر مانا تماس بگیرید و قیمت‌های حدودی نصب آسانسور در آپارتمان‌های قدیمی را دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *